Waar zijn jullie geweest om te testen?
We zijn op speciale uitnodiging van Opel Nederland naar het Duitse Rüsselsheim gereisd. Daar is het hoofdkwartier van Opel en rollen in een gigantische fabriek dagelijks vele Opel-modellen van de lopende band. Waaronder ook de nieuwe Corsa’s, die de reden waren van ons bezoek
Of ik mij 1982 herinner? Je gooit het opeens over een andere boeg. Hoezo?
Ik zal een voorzet geven. In dat jaar vonden in Suriname de decembermoorden plaats, landden 3500 militairen op de Falklands, valt het tweede kabinet Van Agt, werd Ajax voor de tweeentwintigste keer landskampioen en zetten Charles en Diana Prins William op aarde.
Dank je wel, maar waarom deze historische uiteenzetting?
Dit was ook het jaar dat Opel voor het eerst de Corsa introduceerde. Het was het antwoord destijds op razend populaire Ford Fiesta. Het kleintje van Opel kon zich echter al snel meten met deze concurrent. Sterke nog, nu na meer dan veertig jaar liepen er al meer dan veertien miljoen van de band.
Ja, mijn oom Henk en tante Tillie kochten er in de jaren negentig ook zo een. Opel was destijds sowieso razend populair in Nederland.
Je ome Henk en tante Tillie zouden deze Corsa niet meer herkennen. Sowieso zullen ze het heel vreemd vinden, dat de auto op dezelfde brandstof reageert als namelijk hun stofzuiger van destijds: stroom. De nieuwe Corsa, die Opel nu met de term ‘electric’ aanduidt, heeft een actieradius van maar liefst 410 kilometer. Dat is weer aanzienlijk verder dan de voorgaande generatie, die óók al graag elektriciteit tot zich nam. Die Opel overigens Corsa-e noemde. De nieuwe Corsa komt tot deze actieradius, als je deze aanschaft met het grote accupakket van 51 kilowatt. Nog wat cijfers. In een half uurtje laadt de auto zo’n tachtig procent van batterijen weer op. De 0-100 slecht de Corsa in zo’n acht seconden.
Waaraan zouden mijn ome en tante Tillie deze nieuwe generatie wel herkennen?
Vooral het front is onder handen genomen. Net zoals zijn broertje en zusje modellen die onlangs zijn uitgekomen, heeft deze Corsa een zogenaamde Vizor-look gekregen. Een zwarte kunststof neus, met daarin verwerkt vleugelvormige dagrijverlichting, inclusied Led-armatuur, zeer bijzonder in deze klasse. Aan de zijkant zijn optioneel zogenaamde aero-wheels verkrijgbaar, goed voor de stroomlijn.
Stel dat mijn ome Henk en tante Tilly van destijds in een tijdscabine zouden terechtkomen en opeens in deze nieuwe Corsa zouden rijden. Zouden ze binnen nog wegwijs geraken?
Stèl dat in deze Corsa een van de vele hedendaagse beschikbare hulpsystemen opeens in werking zou treden. Bijvoorbeeld de rijstrook-assistent. Misschien zou je tante wel gaan gillen dat de auto behekst was, of zoiets. Ook het infotainment-systeem moet voor deze jaren negentig-mensen een Star Wars-ervaring zijn. Wat ze nog wel zouden herkennen? De vele bedieningsknopjes. Daar kunnen ze nog wel lekker ouderwets aan draaien om de functies in werking te zetten. Oh ja, en misschien dat tante-lief ook opeens verdacht begint te zuchten. Blijkt ze per ongeluk de massage-stoelen te hebben ingeschakeld. ‘Ja Henk, daar kun jij nog een voorbeeld aan nemen,’ roept ze haar man toe. Je ome Henk kleurt rood en begint van schrik te slingeren. Op dat moment geeft de vermoeidheidsassistent meteen door dat hij moet pauzeren. Ome Henk zou ook deze functionaliteit niet snappen. In tegenstelling tot wij, hedendaagse consumenten. Wij waarderen het juist ten zeerste, dat deze Corsa voor zijn klasse uitblinkt in zo’n pakket aan elektronische engelbewaarders.