AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Is dit weer zo’n klasse Qashqai?

Al sinds 2006 vormt de Nissan Qashqai het neusje van de zalm onder de SUV’s. Geldt dit ook voor de zojuist vernieuwde Qashqai? Zie hier onze bevindingen

Quasqwai, Qaskai, Qashquai, wat een moeilijke naam is dit toch altijd.

Mee eens, wij moeten ook altijd twee keer kijken of we de naam goed hebben opgeschreven. Wij hebben de betekenis gegoogeld: de Qashqai is een nomadenvolk dat een Turkse taal spreekt en dat leeft in het Zagrosgebergte in het zuiden van Iran. Sowieso een leuk feitje om op verjaardagfeestjes uit te blinken. Maar, nog even terugkomend op die schrijfwijze: die naam zou toch zo ondertussen wel mogen blijven hangen. De Qashqai mag gerust beschouwd worden als een van de oervaders van de SUV’s. Al in 2006 kwam deze op de markt en sindsdien is de auto een instant succes. Er zijn er al meer dan 2,5 miljoen van verkocht.

Zal deze Qashqai dat ook zijn?

Sinds 2006 is het autolandschap natuurlijk flink veranderd. Welk merk dan ook, er wordt de ene na de andere SUV gelanceerd. Wat echter geen merk kan inhalen  is ervaring. Daar weten wij mannen boven de 50 van mee te praten. Toch? Ervaring is een rijkdom. Dat merk je ook als je deze Nissan rijdt. Zou je de functionaliteiten van deze Qashqai individueel beoordelen, dan zijn er weinig die echt de koppositie innemen. Maar werken ze alle tezamen, dan krijg je een auto die in zijn segment opeens tot de beste behoort. Nissan heeft dankzij deze jarenlang ervaring wederom een topallrounder op de weg gezet.

Is de Qashqai nu al elektrisch?

Nee als je bedoelt, geheel elektrisch. Ja, voor een deel.  De nieuwe Qashqai borduurt voort op een onderhuids systeem, dat Nissan al eerder presenteerde. De auto wordt voortgestuwd door zogenaamde e-power. Dat wil zeggen, de 3 cilinder motor drijft nooit direct de wielen aan, de motor dient alleen maar voor het opladen van de accu. Dit levert enorme voordelen op. Je krijgt er een karrevracht aan vermogen bij, namelijk niet 140 pk, maar 190 pk. De auto is voorzien van een automaat. Bovendien rijdt deze veel zuiniger.

Hoe herken ik de vernieuwde Qashqai?

Vóór vond de grootste metamorfose plaats. Onder de neus is eigenlijk alles nieuw, waarbij de grille in gratenmotief en de nieuwe koplampen ware eyecatchers vormen. Van binnen is het vooral het 12 inch scherm van het infotainment systeem dat naar de gunsten van de bestuurder lonkt. Dat gaat zeker lukken, nu Nissan heeft gekozen voor Google software. Heerlijk actueel en lekker gebruiksvriendelijk.

Zou je toch zaken kunnen noemen, waarin functionaliteiten wel uitblinken in individuele klasse.

Natuurlijk, want die zij er wel degelijk. Allereerst is de knop waarbij je met een simpele handbeweging een aantal van de waarschuwingssystemen kunt uitschakelen. Want met hoeveel goede bedoelingen ook geinstalleerd: de zogenaamde meedenkende beschermengelen blijken met hun kakofonie aan piepjes vooral een grote irritatiefactor. Laten we de Drive Assist niet vergeten. Sinds jaar en dag een van Nissans pareltjes. Vaak betekent het inschakelen van de Adaptive Cruise Control friemelen aan minuscule handeltjes en knopjes aan je stuur. Zo niet bij Nissan. Een druk op de knop met het blauw autootje en het systeem is geactiveerd. Handig en ongetwijfeld een vrucht van de jarenlange SUV-ervaring

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT