Nou ja, eigenlijk staat die S voor Sondern Klasse, oftewel: bijzonder. Dat was deze modelreeks zeker. De ontwikkeling en bouw van dit paradepaard mocht doorgaans wat kosten bij Mercedes, dat niet voor niets als leus had: Das Beste, oder Nichts. Neem de S-klasse van de eerste helft van de jaren negentig: je weet wel, die enorme Helmut Kohl-bak. Dat was stiekem een Leopard II, waar het merk vermoedelijk nauwelijks winst op heeft gemaakt. Tja. Dat moest anders.
Niet gewild, wel goedkoop
Toen kwamen de accountants aan de macht bij Das Haus. Dit leverde eind jaren negentig bolides op, die van aanzienlijk mindere kwaliteit waren. Zo werd roest echt een issue. Al een paar maanden na aanschaf. Ook de S-klasse leed onder dit regime. Natuurlijk, had was een prachtig gelijnde auto. Groot ook. Maar het beknibbel leidde ook hier tot onvermoede corrosie en ook veel elektronische storingen. Dat maakt deze S-klasse nu misschien niet gewild, maar wel goedkoop.
Dit is een overlever
Bovendien: de exemplaren die nu rondrijden, dat zijn de overlevers, die wel gezond van de band rolden en dat ook bleven. Zeker deze, want met dit bouwjaar 2003 had Mercedes de kinderziekten er wel uit. Daarnaast is net de luchtvering vervangen. Duur klusje. Deze S430 heeft net geen drie ton gelopen. Peanuts voor deze achtpitter, die overigens ook beschikt over NAP. Nog een voordeel: hij staat niet te koop (voor 4250 euro!) bij Beun de Haas, maar bij een Saab-dealer. Nette mensen dus. Koop die S-klasse, met de S van Sla je Slag.
Je vindt hem hier