De autowereld heeft zijn deel van roemrijke en gewaagde avonturen gekend, maar weinig kunnen tippen aan de Volkswagen Phaeton. In een tijd waarin bescheidenheid soms als deugd wordt gezien, bewees deze auto dat grootheidswaanzin niet altijd slecht is. Laten we je meenemen in de wereld van de Volkswagen Phaeton, een compromisloze technologiedrager en een statusverhoger die zijn geheel eigen koers voer. Toen Ferdinand Piëch, de voormalige bestuursvoorzitter van Volkswagen, de ontwikkeling van de Phaeton op de agenda zette, waren de ambities torenhoog. De auto moest niet alleen de ultieme technologische triomf van het VW-concern worden, maar ook ‘de beste auto ooit gemaakt’. Dit gedurfde streven leidde tot de oprichting van de ‘Gläserne Manufaktur’, een speciale assemblagefabriek – inderdaad van glas – in Dresden. De Phaeton was geen gewone auto; het was een statement van kracht en innovatie.
Technologisch huzarenstukje
De Phaeton, met zijn imposante gewicht van 2 tot 2,5 ton en uitgekiende staalsoorten voor extreme torsiestijfheid, was een technologisch huzarenstukje. De meningen over zijn vormgeving waren verdeeld, variërend van ‘strak en opsmukvrij’ tot ‘conservatief en risicoloos’. Toch lag de ware schoonheid verborgen in subtiele technische hoogstandjes, zoals een motorkap die bij snelheden tot 300 km/h trillingsvrij bleef. Maar het was niet alleen uiterlijke pracht en praal. De Phaeton betoverde met zijn innerlijke finesse. Materialen van topklasse en onberispelijke afwerking creëerden een interieur van weergaloze luxe. Op de lange optielijst vonden we verschillende soorten leer en hout, alcantara hemelbekleding en stoelen die op maar liefst achttien manieren verstelbaar waren. De achter passagiers werden gekoesterd in een oase van comfort, met een driezitsbank of afzonderlijk verstelbare stoelen, en zelfs elektrisch bedienbare zonneschermen en een tweede aircobedieningspaneel voor de verlengde versie.
Let op elektronische storingen
Toch, zoals alle grootsheid, had ook de Phaeton zijn eigenaardigheden. Elektronische storingen waren soms een terugkerend thema, waardoor het essentieel was om het foutcodegeheugen uit te lezen voordat het koopcontract werd getekend. De motorkeuze was gevarieerd, van de instap 3.2 V6 tot de indrukwekkende 6.0 W12. De dieselmotoren brachten hun eigen genot met zich mee, maar de V10 TDI kon soms problemen vertonen met het EGR-systeem. Als je jezelf wilt onderdompelen in de wereld van de Phaeton, zijn er enkele zaken om in gedachten te houden bij het kiezen van een occasion, zoals deze.
Slag je slag bij Bovag-garage
Modale motoren zijn meestal de gewilde keuze, hoewel de V10 TDI en 6.0 W12 in beperkte kringen ook hun volgelingen hebben. Een lage kilometerstand en een rijke uitrusting zijn altijd pluspunten, en de vierzitter met lange wielbasis biedt het ultieme directielimousine-gevoel. De Volkswagen Phaeton was misschien geen commercieel succesverhaal, maar het was wel een triomf van gewaagd denken en technologische virtuositeit. Het bewees dat arrogantie soms een noodzakelijke stap is om de grenzen van mogelijkheden te verleggen. Dit is – hier voor slechts 3500 euro bij een Bovag-garage! – je kans om achter het stuur van een Phaeton te kruipen. Dan weet je dat je deel uitmaakt van een verhaal dat verder gaat dan metalen en motoren; je deelt in de erfenis van een bewonderenswaardige grootheidswaanzin.
Je vindt hem hier