AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Elektrisch rijden? Waarom in Europa de lengte er nu ook toe doet

Wat een primeur: wij reden in de allereerste elektrische stationwagon van Europees fabrikaat.

Peugeot? Onze huisarts in het dorp reed er een. De notaris trouwens ook.

Grappig dat je daarover begint. Want inderdaad, Peugeot was vroeger een merk waar notabelen zich thuis voelden. We noemen alleen al de grote statige modellen als de 404, 504 en 604. Hiermee zoefden ze door het dorp, minzaam de arbeiders toelachend, die hun positie kenden en op hun beurt de pet afnamen als eerbiedwaardige groet.

Hoho. Peugeot was niet alleen maar presidentieel. Het blonk ook uit in kleine autootjes. Mogen we alleen al de 205 in herinnering brengen.

Natuurlijk. Massa=kassa. Ook Jan-met-de-pet kon zich in de jaren zeventig opeens een nieuw autootje veroorloven. Toen deze doelgroep zich aandiende, was Peugeot er als de kippen bij met reeksen van betaalbare modellen. We schrijven vijftig jaar later en wederom wurmt Peugeot zich naar voren, als er zich een nieuwe toekomst aandient. Namelijk de toekomst van elektrisch rijden. Daarom lanceert het nu de geheel elektrificeerde 308.

De elektrische versie waarin jullie rijden, lijkt uiterlijk wel heel erg op de Peugeot 308 van onze buurman. Die heeft hij net opgehaald bij de dealer. Mét een benzinemotor.

Inderdaad. De 308 presenteerde zich al eerder met een nieuw uiterlijk, deze huidige elektrische versie wijkt er nauwelijks vanaf. Daarom hoeven we weinig woorden te verspillen aan het exterieur. Fraai is het zeker. Noem dit model gerust het stijlstatement van Jan Modaal,

Maar wat voor verschillen zou onze buurman bemerken, als hij opeens in deze elektrische versie zou rijden?

Vooral het ontbreken van het motorgeluid. En dat is geen groot gemis. Sterker nog, het doet de auto goed. Want de ‘308 benzine’ vinden wij iets al te extrovert qua rijvolume. De elektrische variant herbergt een geheel nieuw door Peugeot ontwikkelde batterij. Een vrij kleine versie, maar dankzij een nieuwe chemische samenstelling van nikkel, mangaan en kobalt goed voor een zuinig energieverbruik van rond de 13kWh/100 km, met een actieradius van 400 kilometer . Voordeel van deze kleine accu is dat de 308 makkelijk door de bochten manoeuvreert. Daarnaast is de auto in een mum van tijd opgeladen. Nog even voor de statistici onder ons: de elektromotor zet zo’n 156 paarden in beweging.

Hoe is het interieur?

Menig autofabrikant kan een puntje zuigen aan het ontwerp van de Peugeot-dashboards. Zo ook in deze 308. Het interieur lijkt een voortzetting van de buitenkant. Veel designerdingetjes. Zonder dat het overigens je begint te duizelen. Want alles lijkt gegroepeerd langs denkbeeldige rechte lijnen die van links naar rechts lopen. In het midden van de auto tref je het scherm met het infotainment, dat redelijk makkelijk bedienbaar is. Het stuur is zeshoekig, voelt lekker in de hand en is onder het dashboard geplaatst. Voordeel daarvan is dat het digitale instrumentarium daarachter goed valt af te lezen en geen head-up dishplay nodig is. Zeker vermeldenswaardig is het digitale scherm dat op 3D-niveau de informatie doorgeeft. Hoe die Peugeot-jongens dat fixen? Wij weten het niet, maar knap is het zeker.

Onze buurman is een notoire Tesla- en Chinees merk-hater. Hij had graag elektrisch willen rijden. Maar hij beweert dat hij wel voor een benzineversie van de 308 moest kiezen. Geen Europees merk levert namelijk nog een elektrische stationwagon.

Je buurman had waarschijnlijk een punt in de tijd dat hij zijn 308 bij de dealer bestelde. Maar laat nu uitgerekend de elektrische versie van dit model ook in een stationversie verkrijgbaar zijn. Hiermee heeft Peugeot de primeur van alle Europese merken. Tegelijk zorgt dit dus voor een probleempje: je buurman. Hij klinkt als een nogal emotioneel karakter. Hoe moet hij het nieuws verwerken als hij hoort, dat hij flink naast de pot heeft gep*st?

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT