AfterMidlife-APK

en dan nog even dit

Gebruikte auto kopen: hier moet je op letten!

Een tweedehands auto aanschaffen is een tijdrovende klus, als je tenminste geen kat in de zak wilt kopen.

De markt voor tweedehands auto’s is overspannen, iedereen wil er een. Nieuwe auto’s zijn niet meer te betalen. Wij hebben inmiddels redelijk veel ervaring met het kopen van een gebruikt exemplaar. Maar juist doordat er zoveel vraag is, wil de verkoper liever geen al te vervelende vragen. Voor jou 10 anderen, klinkt het al snel. Toch is goed dit checklijstje even door te nemen.

Uiteraard check je als eerste alle gegevens van de auto: vergelijk de vraagprijs met auto’s van hetzelfde model, bouwjaar en/of met hetzelfde aantal kilometers. Zo weet je of de koop reëel is, of te mooi om waar te zijn. Probeer te achterhalen waarom hij of zij de auto verkoopt. Vraag de verkoper zich te identificeren. Check of de naam op het kentekenbewijs overeenkomt met de naam op het identiteitsbewijs.

Controleer op het kentekenbewijs ook het voertuigidentificatienummer (VIN), ook wel chassis- of framenummer genoemd. Dit nummer moet overeenkomen met het nummer dat je achter de voorruit of onder de motorkap van de occasion kunt vinden.

Check uiteraard ook het onderhoudsboekje en geebruik de gratis dienst van de RDW om gegevens over de auto op te vragen, zoals:

  • het aantal eigenaren tot nu toe;
  • wanneer de huidige eigenaar de auto heeft gekocht (datum laatste tenaamstelling);
  • de vervaldatum van de apk-keuring;
  • of de auto als gestolen staat geregistreerd.

Controleer de naden van de motorkap, achterklep en deuren. De naden horen recht te lopen, zo niet dan kan er in het verledens schade zijn geweest. Check of de banden voldoende profiel hebben én of de banden hetzelfde zijn.

Roestplekken vind je vooral voor op de wielkasten, bumpers, dorpels (onderkant van de auto) en rondom de achterklep.

Kijk of er geen lekkage is. Het komt veel voor in de kofferbak. Is de plek van het reservewiel vochtig? Dan kan het zijn dat het lekt. Naast de kofferbak is de voetruimte voorin een veelvoorkomende plek voor lekkages. Muffe luchtjes kunnen een stiekeme hint zijn dat er ergens lekkage schuilt.

Controleer de aansluitingen van het koelsysteem. Groene aanslag duidt op lekkage. Kijk of de vloeistof helder is door het koelvloeistofreservoir te openen. Drijft er olie in de vloeistof? Dan kan dat duiden op een lekke pakking in het motorblok.

Check het motorblok. Is dit blok vet of zitten er druppels aan de buitenkant? Dan lekt de motor waarschijnlijk olie. Als het motorblok opvallend schoon is, is het handig om deze ná de proefrit nogmaals te controleren.

De motor hoort regelmatig en zonder onderbrekingen te draaien. Dit weet je als de auto zonder problemen start, je geen bijgeluiden en tikken hoort en de auto stationair loopt. Daarbij hoort het toerental niet te schommelen.

Check de uitlaat. Houd je voet op de uitlaat als de auto stationair draait. Komt er gesis onder de auto vandaan? Dan is de uitlaat waarschijnlijk lek. Bekijk de kleur van het uitlaatgas. Deze hoort zo goed als kleurloos te zijn. Blauwe uitlaatgassen? Als de binnenkant van de uitlaat daarbij zwart en vettig is, kan dat duiden op veel olieverbruik.

Controleer het aangrijppunt van de koppeling. Als de auto soepel schakelt en zonder geluiden naar elke versnelling gaat, is dit punt goed. Moet je de koppeling ver laten opkomen? Dan kan het zijn dat de koppeling versleten is. Test of de tweedehands auto stabiel op de weg ligt. Dat doe je door het stuur los te laten en even hard te remmen. De auto hoort daarbij niet opzij te trekken op een rechte weg.

Bij twijfel nooit kopen. Je moet een goed gevoel over de auto hebben. Vraag of je de auto bij een ANWB of andere testcentrum mag laten controleren.

Foto: Getty

Bron: Pricewise.nl 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT