Gaap. Je begint wel weer met een cliché hè. Italie en schoonheid.
Achter elk cliché schuilt een waarheid. Stel dat Onze Lieve Heer om een of andere reden niet Italië had gecreëerd, dan had hij de mensheid zoveel pracht tekort gedaan: de Toscane, Rome, Armani, Riva, Chianti, Fausto Coppi, Napoli, Mozzarella en natuurlijk de prachtige dames, die uitgroeiden tot diva’s: Gina Lollobrigida, Claudia Cardinale, Sophia Loren.
Prima, maar wat heeft dat met een automerk te maken?
Wij reden in de nieuwe Alfa Romeo Tonale. Sommige mensen durven te beweren dat liefde op het eerste gezicht niet bestaat. Tot die zuurpuimen behoren wij zeker niet. Bij de aanblik van de nieuwe Alfa Tonale proeven wij sprankelende rode wijn, voelen warmte van de zon, denken aan prachtige blauwe meren, zien goudgele heuvels, meanderende frisse riviertjes. Kortom, wij zijn weer dezelfde verliefde pubers, als dat wij waren toen wij Elena zagen.
Elena? Wie is dat?
Ach, een jeugdliefde tijdens een onvergetelijke vakantie in Rimini. Doet er verder niet toe. Laten we ons concentreren op de Tonane. Alfa heeft een prachtige klus gedaan. Want in een wereld waarbij SUV’s van automerken inwisselbaar zijn, is de Tonane een op en top Alfa Romeo gebleven. Van de neus tot aan de derriere. Wat een prachtig lijnenspel. De drie bogen boven de lichtpartij zijn een verwijzing naar de ooit ó zo fraaie Spider. Vóór prijkt het ouderwetse Alfa Romeo-logo. De achterkant is misschien wat algemeen, maar aan de zijkant zien we hoe de auto stevig op zijn ‘poten’ staat, dankzij de 20-inch sportieve velgen. Ook een fraai detail: de Italiaanse vlaggetjes op de forse zijspiegels. Om het land van oorsprong nog eens extra te benadrukken. Maar, ach. Dat is eigenlijk net zo overbodig als zo’n vlaggetje op een pizza.
En hoe zit het met de Italiaanse inborst?
Oh, je bedoelt de binnenkant? We kunnen er veel woorden aan besteden, maar we doen dit liever passend. We stellen ons bij de beantwoording van deze vraag Sophia Loren voor, die ons verleidelijk aankijkt. Haar prachtige lippen tuiten de woorden: ‘picco bello’. Dit fluistert ze geraffineerd. Inderdaad, omdat raffinement ó zo passend is voor wat er zich om ons heen in deze Tonale bevindt. De materialen zijn stevig waar ze stevig moeten zijn en omgekeerd zacht, waar we graag in de watten worden gelegd. Tellers en meters zijn naar de bestuurder gericht. Het digitale scherm is precies groot genoeg om deze handzaam te bedienen. En er is ruimte. Voldoende ruimte voor heel veel bagage en om op de achterbank drie passagiers te vervoeren.
Mag ik tijdens het rijden ook Italiaanse passie verwachten?
Wat een open deur. Je had net zo goed kunnen vragen of een konijn twee ogen heeft. Maar oke, laten we allereerst de technische details onder de loep nemen. We reden in een zogenaamde Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4. Deze heeft een 1,3-liter viercilinder turbomotor van 180 pk, die nauw samenwerkt met een 122 pk en 250 Nm sterke elektromotor op de achteras. Wil je alleen op elektriciteit rijden, dan red je al een mooie 60 km. Een sprint van 0-100 lukt je in iets meer dan zes seconden. De auto is prima geveerd en stuurt heerlijk in de bochten. Furie? Ja! Passie? Ja! Moesten we opeens toch weer aan Elena denken.
De Tonale Plug-In Hybrid Q4 is in Nederland verkrijgbaar vanaf 50.900 euro.