Gaan de Chinese automerken de Nederlandse markt veroveren? Veel is er al over gezegd en geschreven. Vooral de concurrentievervalsing is de Europese merken een doorn in het oog. Chinese merken zouden tegen staatsubsidie hun auto’s tegen bodemprijzen op de markt kunnen zetten. De Europese merken zouden weggevaagd worden. Maar is dat zo? Ongeveer vijf jaar geleden meerde de eerste hausse aan boten vol Chinese nieuwkomers aan. Twee weken geleden publiceerde de RAI-vereniging namens de autobranche de verkoopcijfers van 2023. Het blijkt dat de verkopen van Chinese modellen in Nederland zo’n 2,2% beslaan van alle nieuwkopen. Een schril resultaat. Zeker als dat vergelijkt met koploper Duitsland (30%). Ook de cijfers van nummer twee en drie, respectievelijk Japan (14,3%) en Korea (14,1%) steken hier nog met kop en schouders bovenuit.
Verliezers en winnaars
Maar is die 2,2% dan helemaal niets waard? Is de komst van de Chinese merken een storm in een glas water. In elk geval zijn ze vorig jaar alvast autoland Italie voorbij gegaan. Dit had namelijk een marktaandeel van 1,7%. In de Volkskrant voorspelde Bart Kuijpers, van het vakblad Automotive Magazine, dat BYD. MG en Geely hun marktaandeel nog wel zullen vergroten. ‘Maar de rest zal maximaal een niche-speler blijven,’ aldus Kuijpers.
Concrete verkoopcijfers
Hoe zijn dan de concrete verkoopcijfers? Hoeveel auto’s verkochten de Chinese merken feitelijk vorig jaar. Eerst nog een voorbehoud op deze. We hebben Volvo en Polestar niet meegeteld. In onze optiek zijn dit nog steeds Zweedse merken, hoewel ze feitelijk onder het Geely-concern vallen.
Merk verkoopcijfer
Lynck&Co 6109
MG 6053
BYD 1230
X-Peng 340
NIO 251
Always 177
Lotus 96
Zeekr 95
Honqi 63
Beeld: Zeekr