AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Houdt dit nieuwe automerk in de gaten

Een Koreaans automerk wil binnenkort onder een geheel andere naam grote successen boeken. Welk automerk? Kia, Hyundai, of toch nog een ander?

Stop de persen. SsangYong krijgt een andere naam: KG-Mobility.

We snappen je opmerking niet. Dat is toch geen heel groot nieuws. SsangYong wist vroeger nog best wel aantallen auto’s te verkopen. Maar sinds de invoering van de BPM-belasting zijn de auto’s in Nederland nagenoeg onbetaalbaar.

Misschien met het verkeerde been uit bed gestapt? Was een grapje hoor.
Oke, prima. Maar het merk verdient het simpelweg niet om spottend te worden weggezet. Zoals we zojuist al zeiden: door de forse BPM-aanslagen was het merk kansloos in Nederland, maar goede auto’s maken konden ze wel degelijk. Niet zo lang geleden brachten ze nog een elektrische Korando uit. Geloof ons: echt een prima auto, die niet onderdeed voor de concurrentie.

Maar al die nieuwe merken uit China? Gaat Ssang… uhh KG Mobility niet kopje onder bij zoveel concurrentie?

Daar noem je meteen het grote verschil. KG Mobility is een op en top Koreaans merk. Kia, Hyundai, deze beide merken hebben ondertussen wel bewezen dat alles wat uit dit land komt op autogebied bovengemiddeld goed is. Trouwens, ook over hen werd nogal lachwekkend gedaan, toen zij de eerste schreden zetten in het land.

We hebben al een keer sorry gezegd toch? Maar nu boter bij de vis. Wat mogen we dan van KG-Mobility verwachten?

KG-M, want zo zullen zij zich gaan manifesteren, heeft de komende jaren veel in petto. Zij willen maar liefst vier nieuwe elektrische modellen lanceren in diverse populaire segmenten. Er komt een midsize pick-up met elektroaandrijving. Ook zullen we kennismaken met een een elektrische full-size SUV, naast een compacte elektrische SUV. Bovendien is er nu al de Torres.

De Torres? Die moet dus de weg plaveien in ons land voor het nieuwe merk?
Ja, maar dat is voor ons Nederlanders toch weer even geduld betrachten. Nu al is de Torres met een 1.5 benzinemotor, overigens nog onder de naam Ssangyong, in Belgie en Duitsland verkrijgbaar. Ter illustratie van ons BPM-verhaal van zojuist: in Belgie gaat deze 35.000 euro kosten. Tel daar in Nederland maar 20.000 euro bij. Dus dat zou de Torres veel te duur maken.

Uhhh, dus de Torres komt toch niet naar Nederland?
Ja, die komt wel. Binnenkort, maar dan als elektrische versie.

Hebben jullie er al mee kennisgemaakt?
Zeker. Maar dan met een versie met brandstofmotor. Wij mochten er in Belgie mee rijden. Eerlijk is eerlijk: ben je een grijze muis, dan is de Torres niets voor je. Maar durf je buiten de gebaande paden te wandelen, dan is deze auto je op het lijf geschreven. De Torres doet de rest van de forenzenfile grauw ogen. De auto is robuust, stoer en vol designverrassing. Behalve de wielen zijn er nauwelijks ronde vormen te ontdekken. Binnen biedt deze de laadruimte van een kleine verhuiswagen. Achterin is het ruim en aangenaam vertoeven en vóór tref je álle luxe, en meer, die je van een auto uit deze klasse mag verwachten.

We worden nieuwsgierig. Kunnen we straks een impressie verwachten van deze elektrische Torres?
Daar komen wij zeker op terug.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT