Hawaïaans? Aan mijn hoela.
Oke, toegegeven. Hyundai is op en top Koreaans. Maar we gingen op reis met de pas gerestylde Kona. Die heeft toch echt Hawaïaanse roots. Althans een beetje. Want ooit afgevraagd waar de naam Kona vandaan komt? Op Hawaii blijkt dit namelijk een populaire meisjesnaam. En een lokale gitaar. Dus Hyundai moet hebben gedacht: zo’n naam klinkt wereldwijd als een zwoele tropische melodie in de oren. Overigens bleef dat niet in elk land zo te zijn. In Portugal verwijst ‘cona’ naar het vrouwelijk geslachtsdeel Dus daar heet dit model wijselijk de Hyundai Kauai. Een naam die overigens ook weer klinkt als een meisje, dat je op het vliegveld van Honolulu begroet met een kleurrijke bloemenkrans.
Hyundai? Eerlijk gezegd, zijn er dagen dat ik niet aan dat merk denk.
Haha, lekker cynisch. Hoe vaak denk je wel aan andere automerken? Ben je een autokenner, dan weer je dat het borrelt en bruist achter de muren van de Hyundai-ontwerpafdeling. Dit soms tot noviteiten die vriend en vijand verbazen. Zo toverde Hyundai een paar jaar geleden opeens een waterstofauto, de NEXO, uit de hoge hoed. Wat te denken van de IONIQ 5 en 6, die je gerust tot een van meest opmerkelijke verschijningen in ons straatbeeld mag noemen.
Je noemt niet de Kona. Want daarin hebben jullie toch gereden?
Klopt. De Kona stond eigenlijk bij Hyundai voor degelijke kwaliteit. Maar in Korea staan er op dit ogenblik ongetwijfeld een paar hippie-designer aan het hoofd van de afdeling design, die moeten hebben gedacht: kom op, ook de Kona moet maar een stukje wilder. Het resultaat is wederom een auto die zich heerlijk onderscheidt in de blikken files van alledag.
Jullie gingen er daadwerkelijk mee op stap: vertel.
Klopt, wij hadden een uitstapje naar Parijs. Met een bevriend stel. Die vroegen zich van tevoren bezorgd af: is er voldoende bagageruimte? Het schaamrood steeg ze daarna naar de kaken, toen ze de auto zagen. Want deze Kona is ontworpen, om ruimte zoveel mogelijk te optimaliseren. In vergelijk met de voorgaande generatie, kun je tien procent meer koffer kwijt. Je hebt nu zo’n 407 liter tot je beschikking. Opvallend is de hoedenplank, die je precies in de bodemplaat kunt nestelen, als het moet. Een bodemplaat die je achter overigens ook weer kan openen, waardoor zo nog een flink vak aan extra ruimte creëert. Voor de kleine bagage zijn er rondom de stoelen ook nog eens talloze handige opbergvakjes beschikbaar.
Hoe reed de auto?
Het interieur biedt zachte materialen, waar het ook zacht moeten zijn. Het dashboard oogt als een lange horizontale monitor, maar in feite zijn het er twee. Achter het stuur tref je de primaire rijdersinfo. Heel bijzonder is de dodehoek-bescherming. Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer, toont een camera op het scherm het verkeer dat naast ons rijdt. In het midden vinden we de infotainment, dat toegang biedt tot alle moderne functionaliteiten. Niet alleen door te swipen op het scherm, maar ook dankzij de hele riedel aan knoppen die daar onder is aangebracht. Dat is fijn, want niets is toch pijnlijker dat je je (klein)zoon moet aanspreken, om al dat ICT-gedoe uit te leggen?
Rijdt de auto ook een beetje zuinig?
Goede vraag. Onderhuids schuilt een 1.6 viercilinder benzinemotor, die wordt geholpen door een elektrisch broertje. Bij elkaar opgeteld zijn ze goed voor zo’n 141 PK. We reden, hoe kan het anders, op zijn Frans naar Parijs. Dat wil zeggen, heerlijk comfortabel verend, heel relaxed. In Parijs konden we de auto, dankzij de pedals achter het stuurwiel, in een andere zogenaamde regeneratiestand zetten. De Kona remde hierdoor straffer af, waardoor de elektromotor het van zijn benzinebroertje overnam. Zo reduceerde het benzineverbruik in de stad tot praktisch nul. Al met al voldoende, heen en terug, voor een ‘dorst’ van zo’n één op twintig. Die conclusie thuis, klonk ons als een zwoel tropisch muziekje in de oren. Inderdaad, de Kona maakte zijn naam waar.
De nieuwe Hyundai Kona is er vanaf 33.995 euro