Wat ze nu over de C6 zeggen (veel onderhoud, beetje vreemd, nul inruilwaarde) zeiden ze vroeger ook over de DS en de CX. Voitures, die nu ware collectors-items zijn. Kortom, de Citroen C6 – de laatste echte limousine van Citroen – is een prima belegging. Daarnaast rijdt ie – naturelement – als een zwevend tapijt en iedereen denkt dat je architect, kunstschilder of Rick Felderhof bent. De C6, die in 2005 debuteerde, is vooral charmant buitenissig door de gebogen daklijn, die helemaal tot de achterlichten reikt. Een ander bizar designelement is de achterruit, die niet naar buiten buigt, maar naar binnen. High-tech is de C6 ook. Zeker voor die tijd (bijna 20 jaar terug!). Zo had hij al een head-up display, lane departure control, met de bocht meebewegende xenon-koplampen en een elektrisch aangestuurd hydropneumatisch onderstel.
Unieke kruising tussen private jet & TGV
En dit maakt de C6 op de snelweg tot die unieke kruising tussen een private jet en de TGV. Toch kan je deze unieke Classic to Be al voor 6450 euro meenemen. Zoals deze uit 2007 met slechts 223 K op de teller. Daarmee is ie net ingereden, want deze diesel (een 2.7 liter V6 van 204 PK, let wel op je EGR-kleppen) is ijzersterk. Afschrijven doet de C6 echt niet meer, hij wordt alleen maar meer waard. Er zijn namelijk in totaal slechts 23-duizend exemplaren van gebouwd. Even ter vergelijking: Mercedes bouwde 30.000 stuks van segment-collega, de E-klasse per máánd. De Citroen C6 blijft een statement pur sang. En zeker dit exemplaar (in Friesland) dat uitgevoerd is in een zeldzame two-tone lak.
Bekijk hem ici