Het is altijd gejojo geweest met die maximum snelheid, dat mag je gerust stellen. Op 1 november 1957 werd die ingesteld op 50 km/u binnen de bebouwde kom. Een maximumsnelheid van 100 km/u op autowegen en autosnelwegen en van 80 km/u op alle andere wegen buiten de bebouwde kom, werd ingevoerd op 6 februari 1974. Een paar jaar later mochten we het gaspedaal weer ietsje dieper indrukken. Op 1 mei 1988 werd de standaardlimiet op autosnelwegen verhoogd naar 120 km/u. In 2012 mochten we zelf nog tien kilometertjes harder. Nou ja, en de rest herinner je je vast zelf nog wel. Sinds de stikstofcrisis rijden we namelijk overdag op de snelweg overal weer maximaal 100 km/u. Binnen de bebouwde kom bewegen we ons steeds meer met een een snelheidje van dertig km/u voort. Nu moet je in heel Amsterdam deze wandelsnelheid aanhouden.
Aanpassen geblazen
Al in de hoofdstad rondgereden? Steeds meer automobilisten passen zich nu aan. Inhalen kun je er niet, dus er zit niets anders op dan je zelf ook maar aan te passen. De wereld trekt vervolgens iets langzamer aan je voorbij. Je ziet sowieso de fietsers, die zelf zich weinig aan te trekken van verkeersregels, bijtijds naderen.Het went snel. Zoals met elke maatregel eigenlijk over de maximum snelheid. Veiliger is het zeker. Check voor de gein maar eens dit filmpje van het AD, waar journalist Roland Tameling het verschil laat zien tussen een noodstap bij 50 km/u en een van 30 km/u.
Beeld: Getty Images