AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Mazda3: koning rijplezier in zijn klasse

Hoe ouder, hoe groter de behoefte aan ontspannen ritjes. Deze Mazda3 bedient je op je wenken. Misschien wel als beste in zijn klasse.

Ik heb mijn hele leven een auto van de zaak gereden? Welke auto moet ik kopen?

Omdat wij nogal eens nieuwe auto’s rijden, krijgen we die vraag vaker voorgelegd. Dan geven we als standaard antwoord: al aan een Mazda gedacht? Vaak zien we dan een verrast gezicht.

Maar waarom zouden we dan een Mazda moeten denken?

Herinner je vroeger de videorecorder of CD-speler nog? Elk jaar werden ze verder opgetuigd met nieuwe functies, knopjes en schakelaars. Nutteloos, zo wezen onderzoeken uit. Mensen gebruikten de meeste niet of nauwelijks. Zo is het op dit ogenblik ook in de autowereld. We worden overspoeld met nieuwe merken, met name uit China, volgestouwd met elektronische noviteiten. Mazda laat zich niet opjagen. Zij hoeven nooit de eersten te zijn. Al jarenlang niet. Maar ze willen wel de besten zijn in datgene wat we echt belangrijk vinden in autorijden.

Klinkt goed, geldt dat ook voor het uiterlijk?

Neem als voorbeeld de Mazda3, in de hatchback-uitvoering die wij reden. Bepaald niet alledaags toch? Ik weet niet wat voor leaseauto je reed? Misschien koos je wel voor de veilige opties als de Golf en de Focus. Wat dat betreft is de Mazda3 een darkhorse in dit zogenaamde C-segment.

Is dit een elektrische versie?

We lezen net in de krant dat heel veel Nederlanders, in het bezit van een elektrische auto, zich zorgen maken om de komende zomervakantie. Opstoppingen bij oplaadmogelijkheden en zo. Met deze versie ben je gevrijwaard van deze problemen. Onderhuids schuilt een zogenaamde 2.0 liter e-Skyactiv X-benzinemotor die 185 paardenkrachten telt. Dat is net zo bijzonder, als dat het klinkt. Voor de e gedetailleerde technische uitleg verwijzen we graag naar de autosites. Waar het uiteindelijk om draait, is hoe de auto rijdt. Om maar met de deur in huis te vallen: de Mazda3 is wellicht de lekkerst rijdende in zijn klasse. De ‘e’ in de motoraanduiding staat voor een kleine elektromotor, die de benzinemotor ondersteunt. Een duo, dat tezamen magische eigenschappen in zich heeft. Overgangen tijdens het starten, accelereren of tot stilstand komen verlopen soepel. Het hybridesysteem kan het koppel van de verbrandingsmotor vervangen door het koppel van de elektromotor, wat resulteert in minder brandstofverbruik en een zeer aangenaam weggedrag. De zes versnellingen laten zich heerlijk bedienen. Hoewel het lijkt alsof de auto schakelen tot een minimum wil voorkomen: in zijn ‘twee’ kom je zomaar op 100 km/u.

Op mijn wat oudere dag houd ik wel van gemak en luxe. Wat heeft het interieur te bieden?

Dan is Mazda helemaal jouw merk. Op het eerste gezicht ontlopen automerken elkaar niet zoveel. De een biedt een beetje meer zus, de ander een beetje meer zo. Pas als je inzoomt op de details herken je echte kwaliteit. Om maar een voorbeeld te geven: nog niet zo lang geleden vestigde Mazda in een reclamecampagne de aandacht op hun gaspedaal. Dit reageert met 0,2 seconden vertraging. Dat is zo miniem, dat je het niet bewust merkt. Maar onbewust maakt het wel degelijk verschil, blijkt uit onderzoek. Zo krijgt je lichaam de tijd om je spieren aan te spannen, zodat optrekken altijd vloeiend voelt. Andere voorbeelden in het interieur, zijn het gebruik van materialen, zacht op plekken waar het hoort, robuust op andere plaatsen en de intuïtieve bediening van alle knoppen en schakelaars. Dit is mede te danken aan de keuze voor hele simpele, logische symbolen die uitleg verschaffen. Displays en lettertypes die allemaal hetzelfde zijn vormgegeven. Wie achter het stuur zit, merkt het. Je vindt deze knoppen en schakelaars blindelings, zonder te worden afgeleid van de weg. Een hele lading  elektronische reddingsengelen, zoals Adaptive LED Headlights, Blind Spot Monitoring, Rear Cross TrafficAlert, Lane Departure Warning System, Lane Keep Assist en Smart Brake Support, verrichten ondertussen ongevraagd hun beschermende taak. Kortom, ben je toe aan een nieuwe auto? Zet deze Mazda 3, wat ons betreft, in elk geval in je top-drie.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT