Nissan? Er zijn dagen dat ik niet aan dat merk denk.
Flauwe opmerking, maar ik denk dat ik weet waar je op doelt. Daar waar andere grote merken jaarlijks rondstrooien met nieuwe modellen, is Nissan spaarzaam met het lanceren van een nieuw model. Maar let wel, vaak als ze met iets komen, doen ze het goed. Wat te denken van de GT-R, de Micra, Patrol en natuurlijk de Qashqai. Prachtige unieke auto’s die gretig aftrek vonden bij de beoogde doelgroepen.
Daar zit geen elektrische auto bij. Maar deze Ariya is dat wel. Kunnen ze dat wel bij Nissan?
Mag ik je geheugen even opfrissen. Nissan was notabene een van de eerste, die het aandurfde om een moderne elektrische personenauto op de markt te brengen. De Leaf verscheen al in 2011 in Nederland. Dus het Japanse merkt draagt al meer dan tien jaar stekkerervaring in zich.
Hoe werkt dat? Elektrisch rijden met deze Ariya?
Prima, anders kunnen we het echt niet omschrijven. Er zijn verschillende accupakketten te koop. Wij raden aan die van 87kW aan te kiezen. Die is goed voor zo’n 500 km actieradius. Meer dan voldoende voor het dagelijkse woon/werkverkeer. Wil je overwinteren in Spanje, dan is dit ook een prima reiswagen. Je kunt in elk geval een flink aantal kilometers aftikken voordat je weer aan de stekker moet. Oh ja, mocht je hierin ook belangstelling hebben: de elektromotor is goed voor zo’n 242 pk en doet de 0-100 in 7,5 km.
Ik wil niet dat mensen denken dat ik zo’n a-modieuze seksloze pensionado ben.
Oh? Ben je niet een beetje laat met je midlifecrisis. Grapje hoor. Maar maak je geen zorgen. Met deze Ariya zal niemand denken dat je de boel de boel laat. Integendeel, je maakt een stijlstatement. De Ariya heeft een op en top modern design. Scherpe belijningen, een intrigerende neus en zelfs de achterkant is geen sluitstuk, maar ook fraai om naar te kijken. Kans is zelfs groot dat je bezitter bent van de mooiste auto van de straat.
Hoe is het binnen?
Ook fraai. Herinner je je nog de auto’s uit de jaren zeventig. Een stuur en verder een paar knopjes op het dashboard. Dat kon ook niets anders, want er bestonden nauwelijks elektronische snufjes, die bediend moesten worden. Daarom is het zo knap dat je in deze Nissan, met een hele riedel aan elektronische functies, ook nauwelijks knoppen aantreft. Van binnen oogt het strak en minimalistisch. Eigenlijk net zo fraai vormgegeven als de buitenkant.
Is zo’n Ariya nog een beetje te doen met een pensioen?
Zeker als je bovenop je AOW nog een paar lijfrentepolissen hebt lopen. De vanafprijs schommelt rond de 48.000 euro. Met wat extra opties erbij, kom je dan al snel zo op de 55.000 euro. Dat klinkt veel. Is het ook. Maar kies je voor een elektrische auto, dan kun je dit prijskaartje wel in perspectief zien. Gemiddeld kosten deze tegenwoordig namelijk zo’n 50.000 euro. Dan heb je voor een ietsje meer, met de Ariya een bovengemiddeld fraaie auto.