Misschien weet je het nog. In de legendarisch film Bullit scheurt acteur Steve McQueen met een 1968 Ford Mustang door de straten van San Francisco. Dat beeld is aan herziening toe.
Wil ik wel een elektrische Mustang?
De Mustang Mach-e is de eerste volledig elektrische auto van Ford en die is net zo snel als de traditionele uitvoering. De 269 pk sterke basisuitvoering gaat namelijk in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Snel genoeg voor iemand die het gezien zijn leeftijd best wat langzamer aan mag doen. Geintje. Maar serieus: waar is al dat gejakker goed voor op overvolle wegen in Nederland? Op een recht stuk asfalt ben je met een EV al snel een auto met een brandstofmotor de baas.
Zie ik er een beetje uit als Steve McQueen in een Mach-e?
Oké, oké, je maakt niet dezelfde indrukwekkende entree als in de authentieke V8 die iedereen op de stoep bijkans een hartaanval bezorgt. Maar ook in de elektrische variant zit je in een echte Mustang en mensen staren je altijd na. In de Mach-e krijg je daar namelijk vaak mee te maken. Het is een imposante, stoere auto die je bij elk rit een positieve kick geeft. De rijeigenschappen zijn onovertroffen en de auto stuurt als een scheermes. Loepzuiver en trefzeker. Bovendien heeft de Mustang Mach-e een op en top modern design. Scherpe belijningen, een intrigerende neus en zelfs de achterkant is geen sluitstuk, maar ook fraai om naar te kijken. Kans is zelfs groot dat je bezitter bent van de mooiste auto van de straat.
Hoe zit ik erbij, vooral ook qua dashboard?
In elk geval koekeloer je naar een enorm 15,5-inch zwevend display in het midden. Je hebt de neiging om direct tv te gaan kijken. Ware het niet dat het licht van alle kanten binnenstroomt, ook dankzij het glazen dak. Ook is er een waanzinnig B&O-audiopakket met een 10-speakersysteem dat een deel van de deuren beslaat en zich als een soundbar over het dashboard uitspreidt. De stoelen zijn super comfortabel, ook zeker op langere ritten.
En ik kom ook zeker weten weer thuis (want ik ben benzine gewend)?
Dankzij een accupakket met een capaciteit van 98 kWh zit je helemaal geramd met de actieradius. Goed voor 500 kilometer! Bedenk: het gemiddelde ritje in Nederland is 60 kilometer.
En is hij te betalen met een AOW’tje en klein pensioen?
Zo lang je niet kiest voor de supersnelle variant – 81.690 euro – is het echt te doen. Voor de reguliere – maar ook zeer snelle – Mach-e betaal je sinds kort net geen 54.000 euro. Je moet dus echt dol zijn op snelheid, sportieve looks en dito rijeigenschappen, wil je dat extra geld ervoor over hebben. Bovendien hoef je de elektrische Mustang niet iedere 500 kilometer vol te gooien bij een tankstation. Je laadt hem iedere nacht lekker goedkoop op voor je deur.
Foto’s: Ford Nederland