Ik hoop niet weer, dat er nu een auto wordt aangeprezen, waarvan je van tevoren al weet: die kunnen we nooit betalen?
Daarvoor is nu juist het merk Dacia in de markt gezet. Nog voordat het IJzeren Gordijn viel, was Dacia een soort overdekte brommer uit Roemenië. Maar sinds het onder de vleugels van Renault kwam, heeft het zich ontwikkeld tot een absoluut succesnummer. ‘Veel voor weinig’, dat is sindsdien de filosofie die achter het merk schuilt. Elke minuut weer rolt er heden ten dage een Dacia van de band. Van het model waar wij mee reden, de Dacia Duster, zijn er sinds de introductie in 2010, zo’n 14.000 in Nederland van verkocht.
Ja, de Duster, die ken ik wel. Opeens reden ze rond. Terreinauto’s, maar dan niet zo stoer als Land Rover of Jeep.
Mee eens, ze hadden vooral een hoge aaibaarheidsfactor. Maar deze nieuwe generatie, die in 2024 is gelanceerd, heeft het poeslieve van zich afgeschud. Kijk maar eens naar zijn vormen, robuust, een goede kont, lekkere, ferme kunststoffen bumpers en strakke lijnen. Een paar details wat nader uitgelicht: de wielen van onze mild-hybride versie, de TCe 130i, zijn 18 inch. De instapversie, de Essential, wordt afgeleverd in 16 inch-gedaante. Het leuke is dan weer wel dat die zwarte velgen heeft, iets wat de Duster juist erg goed staat. De dagrijverlichting van de nieuwe Duster oogt alsof deze altijd ‘aan’ staat, zelfs als de motor is uitgeschakeld. Hoe dat komt? Dacia heeft deze simpelweg van een wit verflaagje voorzien. Deze visuele aanpassingen scheelt weer fors wat pegels. Typisch Dacia dus.
Kun je iets zeggen over die Duster TCe 130i-versie?
Ja, deze 48V mild hybrid-aandrijflijn is compleet nieuw voor Dacia. Onderhuids schuilt een nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor, met een compacte elektromotor. Deze ondersteunt de benzinemotor bij het starten en accelereren. Dit scheelt je zo’n tien procent bij de pomp. Overigens is deze versie niet als automaat verkrjjgbaar. De Dacia Duster TCe 130 is op markt met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een keuze uit twee- of vierwielaandrijving.
Kun je stellen staat dit een auto is voor ons mannen boven de 50?
Sterker nog: misschien is het wel de ultieme auto voor ons mannen. Voor die conclusie doen we eerst een kleine bespiegeling: hoe ouder we worden, hoe mínder we passen bij het ideaalbeeld van de huidige maatschappij, dat ‘jong’ en ‘mooi’ als maatstaf heeft. Langzaam maar zeker belanden we in de categorie, ‘lief’ in plaats van ‘stoer’. Staan ze al voor je op in de bus, als er geen zitplaats over is? Onzin natuurlijk, want wij weten als geen ander dat er nog steeds een tijger in ons schuilt. In plaats een oude kater, die ligt te soezen voor de kachel. Daarom past de Duster zo goed bij hoe we ons voelen. Je bent wat je rijdt. De nieuwe Duster heeft zijn aaibare uiterlijk ingewisseld voor een stoere verschijning. Ook van binnen. Check het interieur maar eens, hoe dit knap is vormgegeven met allerlei slimme, kunststoffen, stoere designelementen. Bovendien is de auto zeer, zéér betaalbaar. Dat is ook fijn. Want niet iedereen van ons mag uitkijken naar een geweldig goed aanvullend pensioen.
De Dacia Duster is verkrijgbaar vanaf 25.590 euro.