De Opel Frontera terug? Dat klinkt toch een beetje alsof juist onze generatie wordt gepaaid.
Ja, toen wij jong waren, reden er heel wat gouden gralen rond. Vindt de automotive industrie. Niet voor niets hebben er al zoveel herintroducties plaatsgevonden. Denk aan de succesvolle herintroductie van de MINI, Fiat 500 en onlangs Renault 5. De sleutel van hun huidige populariteit hebben zij deels te danken aan de echo uit hun eerste leven. Het is de tijd dat onze ouders zich trots hun eerste autootje aanschaften, waardoor dit zich snel ontwikkelde als het volkssymbool van welvaren en ultieme vrijheid. Het is ook de tijd dat auto’s werden gewaardeerd om hun sportieve acceleratie en de grom die achter uit de uitlaat klonk. Kortom, juist auto’s uit het verleden dragen veel emotie in zich. In tegenstellen tot die huidige stortvloed aan SUV’s, die allemaal nagenoeg diezelfde elektrische prestaties leveren. Ze maken het leven op de weg als een zoveelste grijze hemel in deze winter.
Maar was de Opel Frontera dan ook zo’n verkoopsucces? Wij kunnen ons dat niet herinneren?
Je geheugen laat je zeker niet in de steek. Opel was natuurlijk vooral het merk voor de gewone man. Maar sommige modellen kwamen op de markt om het imago op te krikken. Zoals de Frontera. Een zes cilinder, drie liter-motor, vierwiel aangedreven en een bull bar. Een auto om lekker te raggen, in de wildernis. Dromen moet je hebben, daarom bleven we met zijn allen lekker Astra’s kopen. Bovendien bleek de Frontera toch meer de auto voor wannebe Crocodile Dundees. Oke, die film kwam pas veel later. Wat we ermee wilde zeggen, had je echt het imago van een stoere man, dan kocht je wel een Jeep of een Land Rover.
Maar denkt Opel nu dat we nu opeens wel zin hebben in zo’n afraggertje?
Nee, zeker niet. Ze zijn niet gek daar. Wat moet je met zo’n bullbar? Hoewel, tegenwoordig met die wolven op de Veluwe. Zonder gekheid: deze Frontera is van een heel andere gezindte. Het is een budgetauto. Opel heeft deze naam opgewarmd om de wereld heel veel voor weinig te schenken. Zoals bijvoorbeeld Renault doet met Dacia. Het verschil met Dacia is echter dat je dat uiterlijk niet ziet aan deze nieuwe Frontera. Want voor je staat een auto die werkelijk om door een ringetje te halen valt. Met alvast speciale vermelding voor de witte stalen retrowielen, die als optie verkijgbaar zijn.
En van binnen?
Zullen we het eerst over de ruimte hebben? Want wat dat betreft is deze auto ideaal voor de vakantie. Of zelfs voor een verhuizing, als je zoon of dochter op kamers gaat. Want als je de achterklep opent, gaapt je een gat tegemoet van maar liefst 460 liter. Klap je de achterbank naar beneden, dan zou er, met 1600 liter aan ruimte, zelfs een echo kunnen ontstaan. Ook op de achterbank zelf is het met heel veel beenruimte voldoende toeven. Dit heeft alles te maken dat de Frontera ook als zevenzitter verkrijgbaar is. Dan wordt het in dezelfde auto overigens wel wat meer wringen. Maar ook dan kun je gerust zegg n, dat deze zevenzitter een koopje is?
Hoeveel kost die dan?
Daar komen we zo op terug.
Jij je zin. Hoe is het met de rest van het interieur?
Eigenlijk ook bijna niets dan goeds. Opel heeft op het infotainment bespaart, door dit functioneel te koppelen aan je mobiel. Starten doe je met een sleutel in plaats van met een druk op de knop. Maar de stoelen zitten prima, het stuur communiceert lekker direct en er is zelfs een knop als je die hinderlijke piepjes van het waarschuwingssystemen wilt uitschakelen.
Wat zit er eigenlijk onder de motorkap?
Bij met name de elektrische versie heeft het accupakket slechts een capaciteit van 44 kWh, goed voor (WLTP) 305 kilometer. Wel weer goed zijn de oplaadcijfers, zo’n 11 kW aan de openbare laadpaal en 100 kW aan de snellader. Dit zorgt ervoor dat de Frontera in 20 minuten van 20 naar 80 procent weer elektrisch staat te spinnen. Overigens volgt er later wel een EV-uitvoering met 400 kilometer aan range. Daarnaast is het model ook leverbaar als een 1,2-liter hybride, goed voor zo’n 136 pk.
Klinkt motorisch als een goede middenmotor in de eredivisie. Kunnen we het nu eindelijk over de prijs hebben?
Ja hoor, de nieuwe Frontera is er al voor 30.000 euro. Precies dezelfde prijs als de ruige Frontera in 2004 kostte. Dus in twintig jaar tijd is de auto he-le-maal niets duurder geworden. Vergelijk dat eens met wat je betaalde voor je kop koffie, van twee decennia geleden?