AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Nieuwe Peugeot e-3008: lange neus naar de nieuwkomers

De Peugeot e-3008 doet dingen die je alleen verwacht van Tesla of een Chinees merk. Wij maakten, als een van de eersten in Europa, hiermee kennis.

Een grote auto? Daarmee heeft Peugeot wel een naam op te houden.

Inderdaad, je hebt gelijk: we noemen de Peugeot, 404, 405, 505 en 604. Auto’s waar vroeger onze notabelen zich in voortbewogen. En terecht. Want de auto’s waren in die tijd, comfortabel, luxueus, ruim en ze oogden in de fantastisch. Tegenwoordig is er voor dezelfde groep notabelen keuze te over. Die vallen nu voor een Tesla of een mooie Koreaan. Dan hebben we het nog niet eens gehad, over het vele blik dat tegenwoordig uit China komt.

Daar kan een merk uit de oude wereld toch nooit tegenop?

Dat dachten we ook. Maar, spoiler voor de rest van dit verslag, we kunnen nu al zeggen dat we zwaar onder de indruk zijn van de nieuwe e-3008. Deze Peugeot doet niet onder voor zijn roemruchte voorvaderen. Van buiten is de auto mooi van kop tot staart. De voorkant zit vol met fraaie details. Zo biedt de grille een kunstwerkje, dat zomaar uit het creatieve brein van Picasso ontsproten had kunnen. De gestreepte dagrijverlichting, een verwijzing naar de klauwen van de Peugot-leeuw, vormen een fraai visueel samenspel met Matrix koplampen. In het midden buigt de coupé-daklijn pas af ná de achterbank. Slim, want hierdoor krijgen de passagiers binnen meer hoofdruimte. De achterkant is fraai. In vergelijking met de voorkant een stukje rustiger. Ook hier ontbreken de leeuwenklauwen niet.

Onze huisarts, die vroeger een Peugeot 504 reed, vertelde dat hij tijdens zijn huisbezoekjes, in zijn auto altijd eventjes tot rust kwam. Zouden hedendaagse huisartsen dat zo ook kunnen ervaren in de e-3008?

In de e-3008 bieden de stoelen fauteuil-kwaliteit, interieurmaterialen ogen luxe, de binnenverlichting zorgt voor een stemmige ambiance. Het infotainmentscherm is maar liefst 21 inch breed. Functies daarachter zijn makkelijk te bedienen, mede door een fiks aantal ‘short-cuts’, die de knoppen daaronder je bieden. Bijzonder blijft het zeshoekige stuur. Wij mochten de auto rijden in het achterland van het Franse Nice. Een paar uur lang stuurden we over spaghettiwegen langs en over bergreuzen. Al met al bepaald geen makkelijke rit. Juist daar voelden we hoe precies en accuraat de auto reageerde. Moeiteloos deed de Peugeot zijn werk. We kunnen alleen maar concluderen, en daar heb je niet al teveel voorstellingsvermogen voor nodig: ook de huidige huisartsengeneratie zal zich, tijdens de visites, met een ontspannen zucht achter het stuur kunnen laten zakken.

Ik wil wel elk voor- en najaar naar de zon rijden. Om dat nu elektrisch te doen? Pfff, Ik weet het niet hoor. Elke keer weer dat bijladen. Bovendien zijn er in Nederland veel minder laadpalen dan in Zuid-Europa.

Ach, je kunt voor de zekerheid altijd gaan voor de conventionele 1.2 benzineversie. Deze zet, met wat peut, 136 Franse paradepaardjes aan het werk. Maar je opmerking klinkt toch een beetje in de trend van: ‘wat de boer niet kent, dat vreet’ie niet’. Peugeot heeft het bij de e-3008 onderhuids namelijk echt prima voor elkaar. De standaard stekkerversie, die je nu al kunt bestellen, biedt een 210 pk elektromotor met een accupakket, dat je zo rond de 500 kilometer ver kan brengen. Met zo’n actieradius speel je goed mee in de elektrische eredivisie. Maar zo begin 2025, misschien iets later, gaat Peugeot voor de kampioenschaal. Dan staat er een versie klaar met een 98 kWh accupakket, die op paper maar liefst 700 km rijbereik oplevert. Met zulke cijfers kunnen de notabelen, net zoals vroeger, met gerust hart weer voor Peugeot kiezen, in plaats van zo’n nieuwerwetse Tesla of een of ander Chinees merk. Prima toch. De wereld verandert, maar goede tradities moet je koesteren.

De Peugeot e-3008 is er vanaf 48.000 euro

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT