Sterspeler? Het lijkt wel voetbal?
Nu je het zegt. Er zijn best wel veel overeenkomsten tussen Renault met het Franse voetbal. Bijtijds werd afscheid genomen van spelers als Karin Benzema, Paul Pogba en Moussa Sissoka, waardoor nu door een jongere generatie opnieuw de wereldtop kan worden benaderd. Renault zelf kende ook een dip, maar zet nu volop in op elektrificatie. Daar waar de meeste automerken in deze omschakeling het moeilijk hebben, blijkt Renault een ijzersterk team in het veld te hebben en boekt hele mooie zwarte cijfers. We noemen de Arkana, Captur, Kadjar, Scenic en natuurlijk de huidige sterspeler de onlangs gelanceerde Renault 5. Maar ook de Renault Rafale, die wij testten, is echt een pracht van een speler in het huidige team.
Stiksels, ik zie veel stiksels in het interieur van de Rafale?
Vreemd hoor, om met zo’n detail te beginnen, als een auto wordt besproken. Maar goed, we willen er best dieper op ingaan: in het interieur van deze Renault Rafale zijn inderdaad heel veel stiksels verwerkt. Dat heeft alles te maken met de Alpine uitvoering.Herinner je vroeger? Hoe je moeder misschien wel een paar avonden in de week achter de naaimachine zat en zo flinke Japen in je broek repareerde, door er een paar stiksels doorheen te jassen? Die stiksels refereren aan handvlijt. Aan ambacht. Aan aandacht. Aan premium.
Wij kennen al de Scenic, de Captur en de Austral. Hoe moeten we de Rafale plaatsen?
Daar heb je wel een punt. De Rafale is weer een volgende SUV uit de Renault-stal. En meteen het vlaggenschip, zo moeten we concluderen. Want de Rafale is gemaakt op het reuzenplatform van de Espace en meet bijna vijf meter lang. Dus inderdaad fors uit de kluiten gewassen. Dat merk je meteen als je achterin zit. Wat een ruimte, ondanks het schuin aflopende dak. Ook de kofferbak, zeker als je achterbank neerklapt, maakt de reuzengenen waar (bijna 2000 liter). Genoeg om met een paar ritjes al de spulletjes van je dochter te verhuizen, als ze voor het eerst op kamers gaat.
Waar komt die naam eigenlijk vandaan?
De naam Rafale verwijst naar een van de karakteristieke Mediterrane winden, die het land kent. Maar het is ook een eerbetoon aan een eenzits racevliegtuig, dat in 1934 een snelheidsrecord van 445 km/u haalde, dankzij een Renault motor.
Over motoren gesproken. Wat schuilt er onder de motorkap? Dat kan bij Renault nogal variëren, toch?
Ja, Renault biedt auto’s in alle motorische smaken. De Rafale die wij reden heeft een hybride aandrijving. Goed voor zo’n tweehonderd paardenkrachten. De elektromotor biedt een relatief klein vermogen, dat deze verzamelt tijdens het afremmen. Je koopt deze Rafale niet om lang elektrisch te rijden, meer om zo weinig mogelijk stops te maken bij het benzinestation. Uit eigen ervaring hebben wij gemerkt dat deze auto inderdaad slechts heel beperkte dorst heeft. Een liter op twintig kilometers haalden we met gemak.
Weet je, we zijn altijd zuinig met complimentjes, maar dit is echt een aantrekkelijke auto.
Daar zijn we het mee eens. Een CEO van een groot bedrijf zal zich straks best thuis voelen in de Rafale. De buitenkant kent een heel buitenissige en tegelijk stijlvolle uitstraling. Van binnen idem dito. We noemen een paar fraaie details uit een heel lange lijst: neem het gigantische glazen panoramisch, dat in vier verduistertinten is in te stellen. Wat te denken van de heerlijk zittende stoelen, waarbij het zogenaamde A-and-Arrow-logo speels pulserend oplicht. Of het zeshoekige stuur, dat geweldig in de hand ligt en dat de auto vederlicht doet reageren. Tenslotte, willen we het toch ook nog heel even over de stiksels hebben. Die zijn in de drie kleuren, rood, wit en blauw, van de Franse vlag ingebracht. Om maar even te benadrukken, dat deze auto onderdeel is van een prachtig nieuw Frans team, dat in het buitenland menig concurrent over de knie kan leggen.
Wij reden de nieuwe Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200. Deze is te koop vanaf 51,490 euro