Je bent een dierenbeul als je een dromedaris laat wandelen op de Noordpool. Electrische auto’s hebben eveneens een gruwelijke hekel aan kou. Dat moet dus een barre tocht zijn geweest?
Velen twijfelden inderdaad vooraf of het wel mogelijk zou zijn. Chris en zijn vrouw Julie Ramsey vertrokken in maart 2023 vanaf de magnetische Noordpool. Na een reis van 30.000 kilometer, via Noord-Amerika, Centraal-Amerika en Zuid-Amerika, eindigden ze tien maanden later op de zuidelijke evenknie. Het was bepaald niet een regulier forensenritje. Dat zeker niet. We zouden het graag spannend willen maken, maar eigenlijk viel alles mee. Geen bijna dood-ervaringen, of zoiets. Echt niets van dit alles.
Tijdens een speciale proef in een Nederlandse ski-hal, toonde de Ariya e-4ORCE, dat deze zelfs een caravan in de sneeuw omhoog kan trekken.
Ik neem aan dat ze met een heel speciaal uitgeruste auto op pad gingen?
De Nissan Ariya waarmee ze in maart 2023 vertrokken, was nagenoeg standaard. Ze reden in een vierwielaangedreven Nissan Ariya e-4ORCE. Wel werd de Nissan uitgerust met grove terreinbanden en extra verstevigingen onder de bodem. Bovendien kregen ze hulp van een supportteam, dat in een standaard Nissan Ariya achter ze aan reed.
Wij reden in een reguliere versie
Waarom reden jullie ook in deze auto? Wat heeft dat nu voor nut in Nederland?
Hé, oppassen hè. Je klinkt nu als een chagrijnige grijsaard, die eenzaam verkommerd achter de geraniums. Altijd in voor een nieuw avontuur, dat is in elk geval ons motto. De Nissan Ariya is al enige tijd op de markt, maar de e-4ORCE aandrijving kun je nu gerust hun kroonjuweel noemen. De auto geniet een torque-besturing. Dit systeem reageert vele en vele malen sneller op wegsituaties reageert, dan jij met je ogen kan knipperen. Aan de hand van de lokale informatie, die bliksemsnel wordt verzameld, vindt het systeem een evenwicht voor de aandrijfkracht die op ieder van de voorwielen wordt gezet. Zo houdt het grip in de meest penibele situaties. Maar hierdoor houd je geweldige grip en kun je ook prachtig een bocht doorsturen. Overigens zorgt het aantal aanwezige PK’s (400) ook voor een prachtige sprint: van 0-100 in vijf seconden.
We kennen het uiterlijk al, dat inderdaad prachtig is. Maar hoe zit het met het interieur?
Herinner je je nog de auto’s uit de jaren zeventig. Een stuur en verder een paar knopjes op het dashboard. Dat kon ook niets anders, want er bestonden nauwelijks elektronische snufjes, die bediend moesten worden. Daarom is het zo knap dat je in deze Nissan, met een hele riedel aan elektronische functies, ook nauwelijks knoppen aantreft. Van binnen oogt het strak en minimalistisch. Eigenlijk net zo fraai vormgegeven als de buitenkant. Een mooi stilistisch hoogtepuntje is de houten balk, die onder het dasboard loopt. Hierin zit een aantal functies verstopt van het multi-functionele systeem, die oplichten als je ze inschakelt. Verder treffen we nagenoeg alleen maar hoogwaardige, warme materialen. Nog een opvallende, er ontbreekt een middenconsole, wat een enorm ruimtelijk gevoel meebrengt.
Houten interieurbalk met verlichte buttons
Is zo’n Ariya e-4ORCE nog een beetje te doen met een pensioen?
Zeker als je boven op je AOW nog een paar lijfrentepolissen hebt lopen. De vanaf prijs schommelt rond de 55.000 euro. Daarvoor heb je wel een auto die van pool naar pool kan rijden, maar die wij ook voor Nederlandse zomers warm kunnen aanbevelen.