Niemand is gemiddeld, maar bij elkaar zijn wij wel gemiddeld. Vanuit die optiek is het best interessant je eigen gedrag te vergelijken met het gemiddelde van Nederland. Daarom zijn wij van Falder een en ander gaan Googelen op zoek naar conclusies, waar wij allemaal onderdeel van uitmaken. Zoals ons autogedrag in het verkeer. Veelal vonden wij cijfers uit de jaren 2021 tot en met 2023. Helaas bezit de redactie van Falder geen grote onderzoeksafdeling. Wij hebben ons echter het recht voorbehouden er elke keer een logisch percentage bij optellen, zodat wij een schatting konden maken, wat het jaar 2024 ons gemiddeld op de weg zal brengen.
Hoeveel kilometers rijd je volgend jaar?
Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) was het merendeel van de personenauto’s (88 procent) in 2022 in particulier bezit. Van de 114,3 miljard kilometer die in dat jaar werd afgelegd door Nederlandse personenauto’s kwam 79 procent voor rekening van auto’s van particulieren. Een particulier reed in 2022 gemiddeld 10,8 duizend kilometer. Op grond van voorgaande jaarlijkse stijgingen kan daar in 2024 zomaar nog eens 1,5 procent bijkomen. Dan zal een particulier autobezitter in 2024 gemiddeld bijna 11.000 (10.9) kilometers rijden. Rijd jij meer of minder?
En als je een oldtimer hebt?
Heb je een auto van één jaar oud, dan rijd je bovengemiddeld in 2024 als je meer dan 18,8 duizend kilometers rijdt. Nog een aantal interessante gegevens: auto’s tussen de 25 tot 40 jaar zullen komend jaar zo’n 4,6 duizend kilometer op de teller erbij krijgen. Heb je een echt oud besje in de garage staan (oldtimers: 40 jaar en ouder) dan rijd je al veel boven de 1,9 duizend kilometer
Hoe lang sta je in de file?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat keek in 2021 hoe lang een Nederlander, ouder dan 18 jaar, gemiddeld in de file stond. Wat bleek: de meesten staan slechts sporadisch in de blikken rij. Dat komt omdat zij buiten de spits rijden of niet met de auto onderweg zijn. Ongeveer 15% zegt minstens 1 keer per week in de file te staan. Uit cijfers van dat jaar concludeert het ministerie, dat in 2021 Nederlanders gemiddeld zo’n 7 minuten per week tijd hebben verspild in auto-opstoppingen. Wekelijks kwamen de ambtenaren dan uit op zo’n 43 minuten vertraging. Jaarlijks was dit zo’n 37 uur. Daar moet meteen bij worden gezegd, dat we destijds midden in de corona zaten. Dit jaar zijn de filecijfers zo’n zeventien procent gestegen met het jaar daarvoor. Als we die stijging ook eens loslaten op 2022 en dit doortrekken naar volgend jaar, dan staat wij met elkaar in 2024 gemiddeld zo’n 59.26 uur in de file. Dat is in een jaar toch bijna tweeëneenhalve dag.
Hoeveel bekeuringen zul je volgend jaar krijgen?
Op de site van rijksoverheid.nl werd geconstateerd dat er in 2022 exact 8.153.043 verkeersovertredingen zijn geconstateerd. Dat is een stijging van 1.6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Trekken we zo’n zelfde stijging door naar 2024, dan komen we uit op een aantal bekeuringen van 8.283.492. Uit cijfers van de BOVAG en RAI reden er in 2023 9.233.107 auto’s rond in Nederland. Ten opzichte van het jaar daarvoor is dit een toename van ongeveer 90.000 voertuigen. Tellen we nog eens zo’n aantal op over 2024, dan komen uit op 9.323.107 auto’s. Delen we het aantal bekeuringen, door dit getal, dan komen we per auto uit op nog niet één bekeuring per auto. Welgeteld: 0.89 bonnen. Dat valt dan toch weer mee.