Alvast een spoiler: de eerste auto van Max Verstappen was natuurlijk een lesauto. Dit is wat hij over zijn ‘afrijden’ vertelde:
‘Het eerste wat de instructrice zei was: ‘Zet je stoel maar wat meer rechtop. En twéé handen aan het stuur’. Geloof mij, ik voelde bij m’n afrijden meer druk dan bij een GP. Stel je voor: Max Verstappen haalt zijn rijbewijs niet… Dan kijkt iedereen je aan met een bepaalde glimlach. Ik heb het in vijf uur gehaald. Al reed ik soms te langzaam, volgens mijn instructrice. Waar ik 60 of 50 mocht, reed ik er altijd iets onder. Ik mocht van haar wel iets meer gas geven, haha. Trouwens, op het circuit voel ik mij wel een stuk veiliger, hoor. Alles is daar ingesteld op safety, zoals de bandenstapels en barriers met water. De auto’s zijn ook veel veiliger, zoals nu mijn Red Bull-F1-wagen. Met name omdat ie hoofdzakelijk van sterk carbon-materiaal is gemaakt. Vergeleken daarmee zijn normale auto’s echt blikkendozen, terwijl die tegenwoordig ook gemakkelijk 250 km/u halen. Als ze carbon ooit zouden toepassen op luxe wagens, zou dat enorm veel schelen. Al is carbon vrij duur en zouden automobilisten kunnen denken: oh, nu kan ik overal wel doorheen. Dus bij die toepassing zullen autofabrikanten een balans moeten vinden, want veel types op de weg denken nu al dat ze alles kunnen. Toegegeven, zo ben ik ook wel een beetje, maar bepaald niet op de openbare weg.’
Dit verhaal is eerder gepubliceerd in Winq.
Beeld: ANP