AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Wat is meest alledaagse auto uit de straat?

Wij vonden dat onze testauto de meest alledaagse van de straat was. Maar meningen daarover waren nogal verdeeld. Welke auto dit was, lees je hier.

Hoe kunnen meningen zo verdeeld zijn?

Onze straat is eigenlijk een laan. Veel bomen en weinig parkeerplekken, onze auto kun je niet altijd voor je huis kwijt. Dus parkeerden wij onze Dacia Duster, want daar reden we in, voor het huis van de boze buurman. Dat is zijn bijnaam, bij ons de familie. Op zich een aardige man, maar hij kan nog wel eens op rare momenten uitvallen. Zo ook de volgende dag toen wij weer in onze Duster instapten. Op onze voorruit stond, in een ouderwetse printletter: ‘Parkeer je Poetin-tank ergens anders’.

Waarom is deze opmerking relevant in een verhaal over de Dacia Duster?

Omdat deze boze buurman stiekem heel veel karakteristieken in zijn printer-poëzie heeft gestopt. Complimenten aan hem dus. ‘Poetin’ kunnen we beschouwen als een verwijzing naar Oost-Europa. De oorsprong van Dacia ligt in Roemenië. Dat voor de val van de muur inderdaad Dacia’s fabriceerden, die toentertijd met enige fantasie, inderdaad qua luxe en comfort, rijvaardigheid en uiterlijk veel overeenkomsten vertoonden met een tank. Tel daar bij op, dat onze nieuwe Dacia Duster, 4×4, inderdaad net zoals een tank, een hoekig en tegelijk stoer en robuust voorkomen heeft.

Kunnen we het nu wat meer over de auto zelf hebben, die boze buurman geloven we wel.

Gelijk heb je. De Dacia die wij reden is een facelift van een facelift. Dat wil zeggen, al in 2022 kwam er een wijzigingen op het destijds bestaande design. Onze versie onderscheidt zich weer van de ‘vorig jaar’-generatie, door zijn naam groot en trots uit te dragen. Voor op de grille doet hij dit door een hoekige ‘D’ en ‘C ‘ruggelings tegen elkaar te plaatsen. Achter staat de modelnaam in hetzelfde lettertype voluit vermeld. Bovendien is onze Dacia in een nieuwe, kaki-groene kleur gehuld. Iets dat onze boze buurman ongetwijfeld ook de associatie met een tank heeft gegeven.

Waarom leg je zo de nadruk op dat hoekige?

Omdat wij vinden dat dit nieuwe logo zo prachtig aansluit bij wat deze auto zo succesvol maakt. Want Dacia’s gaan als warme broodjes over de toonbank in ons land. Dat komt om zijn no-nonsense karakter. Je krijgt precies wat je nodig hebt voor weinig geld. Vergelijk dat met de elektrische auto’s op dit ogenblik. Peperduur zijn ze. Mede door de overvloed van vele elektronische tierlantijntjes, waarvan je minstens de helft nooit gebruikt.

Wat heeft de Dacia dan wel te bieden?

Binnen oogt de auto goed. De mix tussen kunststof en zachte materialen doet zeker niet goedkoop aan. In het midden geen scherm ‘formaatje reusachtig’ maar gewoon gemiddeld. Voor de preciezen onder ons: 8 inch. Deze is goed bedienbaar, met de essentiele behoefte heel zichtbaar, zoals radio, navigatie en connectie voor je telefoon. Mocht Onze-Lieve-Heer je geen swipe-vingers hebben toebedeeld: onder dit scherm vind je een riedel aan knoppen die je ook toegang biedt tot deze functies. Onderhuids schuilt in onze versie (de ‘Journey’), een 150 pk sterke motor. Achter het stuur vind je good-old analoge tellers. Heerlijk om gewoon de maximum snelheid zo af te kunnen lezen. Digitaal is echt niet altijd beter. Schakelen verliep overigens perfect met de robuuste pook in de middenconsule.  Ook in de middenconsole vind je een knop om de auto in de 4×4 stand te zetten. Want deze Duster kan zich ook goed weren in off-road terrein. Ja, dat kan een tank eveneens. Heeft die boze buurman dat wederom goed gezien.

 

Prijs: vanaf 23.000 euro

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT