Het je het zelf ooit weleens meegemaakt? Langs de weg met pech? Dat is geen pretje. Terwijl het verkeer langs je heen raast, bel je de ANWB en hoor je dat je nummer zestien bent in de wachtrij. Vervolgens blijkt het, oh jij pechvogel, nèt een moment te zijn dat heel veel mensen ongewild langs de kant staan met hun mobiel. Dus dat wordt minstens nog een uurtje nagel bijten voordat de gele verlossing komt aanrijden. Hoe dat te voorkomen? Door in elk geval een betrouwbare auto te kopen.
Blik naar het oosten
Elk jaar doet de Consumentenbond een onderzoek naar de meest betrouwbare auto en het meest betrouwbare automerk. Wat is de meest opvallende uitkomst van hun meest recente onderzoek (2022): wil je zo min mogelijk afhankelijk zijn van de ANWB, richt dan je blik naar het oosten en koop een Japanner of een Zuid-Koreaan. De Mitsubishi ASX prijkt met een score van 9,3 fier bovenaan. Ook de modellen van Suzuki , Toyota, Kia, Mazda en Hyundai scoren met ruime ‘achten’ heel mooie cijfers. Het maakt nauwelijks uit in welk jaar ze in de showroom stonden. Laten we, als beste Europeaan, niet de huidige Volkswagen Polo vergeten met een trotse 9.0. Tel je alle cijfers van alle gangbare modellen bij elkaar op dan kom je tot dit rijtje, waarbij we Suzuki als meest betrouwbare merk mogen uitroepen.
1. | Suzuki | 8,5 |
2. | Mitsubishi | 8,4 |
3. | Subaru | 8,3 |
4. | Toyota | 7,9 |
5. | BMW Honda Mazda |
7,6 |
8. | Kia Lexus |
7,5 |
10. | Hyundai | 7,2 |
Meeste-kans-op-pech-modellen
Hoe zit het dan met de meeste-kans-op-pech-modellen? Nou, dan kun je maar tot een conclusie komen: Franse auto’s laten het flink afweten. Niet allemaal natuurlijk. Zo scoren de huidige Renault Clio’s en Captures echt heel nette cijfers. Maar vooral in het verleden werd er bij de Franse merken gewoon heel armzalig met de spreekwoordelijk Franse slag gewerkt. De Citroen C4 Picasso die tussen 2013 en 2018 werd gebouwd scoorde een magere 3,8. Maar het kan nog slechter. Wat te denken van de Renault Megane (2012-2016) met een 2,2. En het wordt helemaal huilen bij de Renault (Grand) Scénic, die een 1.0 achter zijn naam kreeg.
Tel je alle modellen bij elkaar op dan zijn dit de degradanten uit de lijst.
17. | Audi | 6,5 |
18. | Nissan Peugeot Volkswagen |
6,4 |
21. | Fiat Ford Renault |
6,1 |
24. | Citroën | 6,0 |
Bron: Consumentenbond
Beeld: Getty