Ja, je bent inderdaad vaag. Begin maar met een hint.
Het is een merk dat komt uit een land dat hip en happening is. Korea.
Korea? Er zijn echt dagen dat ik niet aan dat land denk.
Flauwe opmerking zeg. Er zijn vast ook dagen dat je niet aan Spanje denkt. Of aan Frankrijk of zelfs Duitsland. Maar Zuid-Korea trekt echt volop de aandacht. Denk bijvoorbeeld aan de waanzinnig goed bekeken Netflix-serie ‘Squid Game’. Of de alom bejubelde bioscoopfilm ‘Parasite’. Wat te denken van K-pop, waar een band als ‘BTS ‘zich qua internationale populariteit kan meten met de Stones.
Prima. Maar zullen we het nu over auto’s hebben?
Natuurlijk. Het zijn de Koreaanse automerken die zich in Nederland aan de top hebben gevestigd. De Kia’s gaan als warme broodjes over de toonbank. Hetzelfde geldt voor de modellen van Hyundai.
Hoe kan dat?
Door een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. En door heel fraai design. Neem nu de nieuwe Hyundai Kona.
Ja, vertel daar eens iets meer over?
Eerst nog even een stapje terug. Herinner je de Pony nog? Dat was niet bepaald de auto die je op een poster in je jongenskamer had hangen. Menig autojournalist voorspelde het Koreaanse merk een vroege dood. Maar Hyundai bleef met modellen komen, die gewoon aansloegen. We noemen alleen al de Tucson. Toegegeven: het waren niet de allermooiste auto’s in de straat. Maar het misstond je ook niet als je achter het stuur kroop. In elk geval kocht je er nooit een kat in de zak mee, want de auto’s van Hyundai prijkten steevast hoog in de betrouwbaarheidsindexen. Het merk is verder doorgegroeid en heeft alle jeugdpuistjes overwonnen. De resultaten die we nu zien, zijn werkelijk beeldschoon te noemen.
Kunnen we het nu inderdaad over de nieuwe Kona hebben?
De nieuwe Kona heeft een prachtig gewaagd design. Modern en onderscheidend. Zo mooi staan ze echt niet geparkeerd in de straat. De binnenkant is eveneens een lust voor het oog. Modern en tegelijk stijlvol. Er zijn twee 12,3 inch schermen, met precies genoeg knoppen daaronder, zodat er niet eindeloos onveilig hoeft te worden geswiped. Natuurlijk is er een hele riedel aan elektronische beschermengelen die over je waken. Oh ja, ook fijn. Er is een stuk meer been- en hoofdruimte (respectievelijk 77 en 11 millimeter) dan de vorige generatie Kona.
Kan ik de nieuwe Kona ook aan de stekker hangen?
De keuze is reuze. Er zijn hybride versies, waarbij de benzinemotor soms een wat grotere accu meekrijgt, soms alleen is vergezeld van een elektromotortje. Kies je voor elektrisch, dan is de duurste variant een 65,4-kWh batterij (actieradius 490 kilometer). Daarnaast is er een versie met een 48,5-kWh batterij (goed voor 342 kilometer). Van de vorige Kona zijn er in Nederland 30.000 verkocht. Wij hopen op meer. Ze zullen het straatbeeld goed doen.
Prijs Hyundai Kona 2023: vanaf 33.995 euro