Van de Kamp is wede-oprichter van experTeasers Group en breekt een lans voor meer diversiteit in bedrijven. Hij zegt in een voortreffelijke column op LinkendIn onder meer het volgende: ‘Het personeelsbestand zou een afspiegeling van de samenleving moeten zijn. In de praktijk komt het vooral neer op meer vrouwen op hogere posities en culturele diversiteit, maar leeftijdsopbouw wordt vaak vergeten. Wauw, wat een gemiste kans, denk ik dan. ‘Potverdorie, mijn hele marketingafdeling is met zwangerschapsverlof!,’ hoorde ik een tijdje geleden een manager roepen. Waarop ik dacht: ja duh, vind je het gek als je alleen maar vrouwen van midden 20 hebt aangenomen? Waarom niet een wat gezondere leeftijdsmix?’
Ze blijven langer jong.
In een bedrijf heb je Volgens Theo mensen nodig met kennis, ervaring, netwerk en doorzettingsvermogen. Competenties die over het algemeen toch wat beter passen bij oudere- dan jongere werknemers. Wat te denken van de nog verder toenemende vergrijzing in de komende decennia? Zitten in de groep 50+ niet juist de mensen met tijd en geld? Waarom dan niet een Senior Brand Manager van 56 of 63 jaar aannemen die zich helemaal niet hoeft in te leven in de doelgroep omdat hij/zij de doelgroep is?!
Voor Richard Branson (67, oprichter Virgin) zijn ‘persoonlijkheid’ en ‘ervaring’ de twee belangrijkste criteria voor het aannemen van nieuwe mensen. Hij heeft 7 argumenten om oudere werknemers in dienst te nemen (uit diverse bronnen):
Ze blijven langer jong
Ze liggen voor het oprapen (alhoewel de werkeloosheid in NL zeer laag is)
Je kunt op ze bouwen
Het bespaart je een hoop rompslomp
Je klanten worden steeds ouder en willen personeel dat hen begrijpt
Je hebt meer kennis en ervaring in huis
Je maakt de wereld een stukje beter én je kunt goed aan ze verdienen
Richard Branson: ‘Leeftijdsdiscriminatie moet verdwijnen. Het in dienst nemen van oudere werknemers is niet alleen netjes en rechtvaardig, het is zakelijk ook gewoon verstandig.’
Lees hier de hele column: https://www.linkedin.com/pulse/de-run-op-vijftigers-met-een-plus-theo-van-de-kamp