Vandaar dat je de lekkerste, want meest verse, mozzarella koopt bij een gespecialiseerde kaaswinkel. Maar wat als die speciaalzaak al dicht is, niet in de buurt of je geen tijd hebt daar naartoe te gaan? Dan biedt de supermarkt soelaas, want er zijn genoeg supermarktmozzarella’s te koop. Welke supermarkt verkoopt de lekkerste en waar kun je ‘m beter laten liggen? FavorFlav’s-testpanel zocht het voor je uit.
In onze test namen we acht supermarkten mee, te weten: Dekamarkt, Lidl, Dirk, Albert Heijn, Vomar, Coop, Plus en Jumbo. Alle mozzarella’s zijn op dezelfde dag gekocht en geproefd. Bij Aldi was de mozzarella op, die kon dus niet meedoen in de test.
Zelfde mozzarella
In elke supermarkt wordt mozzarella van Galbani verkocht, maar we zochten specifiek naar het huismerk van supermarkten. Albert Heijn verkoopt twee verschillende mozzarella’s van het huismerk, gewone mozzarella en Italiaanse mozzarella – beiden zijn meegenomen in de test.
Bij Dirk wordt hetzelfde (huis)merk mozzarella verkocht (Fresca d’Oro) die ook bij Plus wordt verkocht. Het merk Castelli wordt zowel bij Plus, Vomar, Dirk, Dekamarkt als Coop verkocht.
Blind getest
Het testpanel proeft zoals altijd alles blind, alleen de notulist weet waar welke mozzarella is gekocht. De gekochte mozzarella’s zijn allemaal gemaakt met koemelk, buffelmozzarella’s hebben we niet meegenomen in de test. Waar de mozzarella’s vandaan komen (de plek van productie) staat niet op de verpakking.
Opvallend: wit versus gelig
Als we alle mozzarella’s uit de verpakking hebben gehaald valt het meteen op: de romige versus de stopverfstructuur en de kleur: wit versus gelig. Maar hoe smaakt het?
Het meest appetijtelijk…
…zijn de nummers 1 en 2. Die zien er het meest romig uit. Nummers 3 en 6 lijken wel stuiterballen: geen romigheid te bekennen. The proof of the pudding is in the eating, dus daar gaan we. Nummer 1 is heel draderig en dat vinden we een pluspunt. Om mozzarella te maken wordt wrongel (gestremde en uitgelekte kaas) in water of wei verwarmd tot een draderige, elastische substantie. Die wordt vervolgens in bollen gevormd. Dat we dan daadwerkelijk met een draderige bol te maken hebben stemt hoopvol. Louise: ‘Het ziet er lekker uit.’
Lauretta: ‘Dit is 100 procent van de Albert Heijn. Ik herken ‘m. Lekker romig.’ Delilah: ‘Een beetje zoutig, maar dat vind ik niet erg.’ Lauretta: ‘Lekker creamy en melkerig.’ Sharon: ‘Prima supermarktmozzarella. Zowel qua looks als qua smaak. Beetje olijfolie en peper erbij en je bent ready to go.’
Veel vocht
Bij nummer 2 komt bij het snijden veel vocht uitlopen. Qua structuur en mondgevoel lijkt ie op nummer 1, maar nummer 1 heeft meer smaak. Louise: ‘Ik vind de smaak vrij vlak.’ Delilah: ‘Niet veel smaak. Beetje waterig.’ Lauretta: ‘Prima ook, maar ik vind de eerste net wat lekkerder. Voor in mijn salade zou ik deze zeker kopen.’
Gummy
Nummer 3 snijd je in plakken eraf, zo gummy is-ie. Lauretta: ‘Nee, dit is niet lekker. Dit smaakt naar volle melk zoals ik die bij mijn oma krijg, met van die vellen erop, brrr.’ Delilah: ‘Dit smaakt bijna rubberachtig. Niet alleen de structuur is rubberachtig, ook de smaak.’ Sharon: ‘Ik knap echt af op de structuur. Ik wil niet hoeven kauwen op mozzarella.’
Lijkt heel draderig
Nummer 4 zet je op het verkeerde been. Hij lijkt draderig, maar snijdt in plakken, huh? Louise: ‘Wat heb ik net geproefd? Ik proef niks!’ Lauretta: ‘Dit is het grote niks.’ Sharon: ‘Als dit je Tinder-date is: meteen weglopen.’
Zoet en zompig
Nummer 5 is volgens Delilah ‘weeïg en zoetig.’ Lauretta: ‘Ik mis hier zout.’ Sharon: ‘Nare nasmaak. Nep.’
Stuiterbal zonder smaak
Nummer 6 is een stuiterbal. Wat een rare, harde substantie. Sharon: ‘Dit is liefdeloos hoor. Goeie mozzarella is alsof je een hapje van de hemel neemt, dit kun je niemand aandoen.’ Een wereld van verschil met nummer 1, die bij het naproeven bij iedereen favoriet is.
De winnaar
Dat is dus nummer 1, die niet, zoals Lauretta zeker wist, van de Albert Heijn is maar van Jumbo. Hulde! Nummer 2 is de romige Italiaanse mozzarella van Albert Heijn. Nummer 3 is de gummy mozzarella van Fresca d’Oro. Castelli blijkt nummer 4, nummer 5 komt van de Lidl – het is eigenlijk de allereerste keer dat we in een FavorFlav-test teleurgesteld zijn in de Lidl. Deze mozzarella vinden we echt ondermaats. De goedkope mozzarella van Albert Heijn is ook echt vele male minder lekker dan de duurdere variant van deze supermarkt.
De nummers 1 (Jumbo) en 2 (Albert Heijn: de romige Italiaanse mozzarella) zijn ook de twee duurste mozzarella’s die we proeven; die van de Jumbo kost €1,48, die van Albert Heijn een cent meer. We kunnen dus concluderen dat bij supermarktmozzarella’s geldt: betaal je iets meer, dan krijg je ook veel meer.
Dit artikel verscheen eerder op FavorFlav.
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.