Lifestyle

Lifestyle

NIET ZO BESCHETEN: ZÓ STAP JE OP JE JUISTE E-BIKE! (2)

e-bike
FALDER’s Gadgetman legt uit hoe je als een elektrieke stier op de e-bike stapt.

Een e-bike senior is een alfa-man met knuisten als golfbrekers

Gôh wat zijn ze duur geworden, die e-bikes. Uw Gadgetman kocht bij de start van covid (de fietshandelaren waren rijp voor collectieve zelfmoord, zo stil was het) een beest van een Duitse e-bike. ketting, 500 watt accu, vanaf stuur verstelbaar zadel, vol elektronische gadgets (beetje te veel zelfs) en stijf als… nou ja, als een Duitser. Ik kon er moeiteloos de Duitse bergen mee in, rijdt nog steeds als een kasteel. Ik tikte er 3000 euro voor neer. Ruim 6 x de prijs die ik als vroegûh als jong-twintiger uitgaf voor een tweede- of derdehands auto: ‘nooit meer dan 1000 gulden’, was het advies van mijn vader, ‘gaat-ie kapot, koop je gewoon wéér een auto van duizend gulden’.

Kijk nou even naar de e-bike prijzen van de top 6 BESTE UIT DE TEST e-bikes uit de laatste Consumentenbond-vergelijking. Die liggen rond de € 4700. Dat zijn obscene prijzen, gedreven door hetzelfde mechanisme dat de prijs van jouw fluitje bier op een terras tot over de € 4 jaagt: misbruik maken. TIP 1: wacht met geduld op de aanbiedingen en/of overweeg online kopen (al is Uw Falder Gadgetman geen voorstander van online e-bikes kopen; ik hoor slechte ervaringen en dealers hebben wel wat beters te doen dan onliners met pech te helpen). Voor rond de € 3000 moet je een goede e-bike kunnen kopen, met naar keuze: ketting, belt of naaf (zie deel 1), flinke accu (doe 625 watt) en een stoer uiterlijk (laat je niet verleiden door ‘gemakkelijke instap’-geklets, neem een herenstang tussen je benen of neem anders géén e-bike, het ziet er niet uit). TIP 2: luister naar de gebruikers; die zijn het meest tevreden over de merken Cube, Koga, Flyer, Kalkhoff, Victoria en Dutch ID. Het laagst scoren Amslod, Brinckers en Stella, die vaak zonder tussenhandel worden verkocht, ik zei het je al.

Koop gewoon de stoerste helm die je kunt vinden

e-bike

Nou de helm. Er gaan stemmen op voor een helmplicht voor 60-plussers met een e-bike. Een onzalig idee om 3 redenen:

  1. Waarom alleen een helm voor de groep met verreweg de meeste fietservaring? Doe dan gewoon een helmplicht voor alle (e-)fietsers. Motto: een helm van kind tot kinds.
  2. Brits onderzoek: e-bikes mét helm op werden door automobilisten tot 8,5 centimeter dichter gepasseerd. Waarom? E-bikers met helm worden gezien als meer ervaren en voorspelbaar: een soort ‘asfaltkrijgers in lycra’. Je vergroot dus het risico dat je wordt aangereden (bron: Volkskrant).
  3. Onderzoek uit Australië: na het invoeren van een helmplicht volgde een daling van het aantal fietsers tot ca. 40 procent. Want gedoe, ‘ik wil mijn vrijheid’-gezwatel, enzovoort. Honderdduizenden mensen die minder gaan bewegen: geen gezond bijeffect van de helmplicht.

Ons advies: koop gewoon de stoerste helm die je kunt vinden. Geld speelt geen rol. Streef naar het imago van de bikende senior op de foto boven dit verhaal. Laten we de helm (mede) gebruiken om het suffige imago van de senior-man op de e-fiets – met het gezellig peddelende vrouwtje ernaast – volledig om te turnen naar Hell’s Angels-level. Toon je een elektrieke stier op de e-bike, voor niks en niemand bang, een vat testosteron op 2 wielen; een alfa-man met knuisten als golfbrekers, die links en rechts huisvaderlijke racefietsers van het fietspad kegelt, dat idee. Dan krijgt de elektrische Falderaar weer gezag in Fietsland. Hebben we een afspraak?

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT