Lifestyle

toen

Nu ondenkbaar: reclame van toen

Stoere mannen op paarden en in terreinwagens gaven in vroegere reclamespotjes sigaret een ‘gezond’ imago.

Een van de meest succesvolle reclames in de geschiedenis was die van de tabaksproducent Philip Morris voor het merk Marlboro.

De filter zou de sigaret gezonder maken, die oorspronkelijk onder de slogan ‘Mild als mei’ gericht was op vrouwen. Maar de verkoop liep voor geen meter en werd in 1954 Marlboro als de sigaret voor echte mannen opnieuw gelanceerd. Het reclamebureau bedacht ‘Marlboro Country’: een wereld vol frisse lucht, hinnikende paarden, een gouden prairie en een kampvuur met verweerde, stoere Marlboromannen eromheen.

Het cowboy-imago moest de aandacht afleiden van de toenemende zorg over roken en gezondheid.

De Marlboroman stierf uiteindelijk aan... longkanker

De truc werkte en het eerste jaar steeg de verkoop met ruim 3000 % (!). Marlboro werd een van de best verkochte sigaretten ooit.

Maar voor diverse cowboyhelden in de reclame liep de film minder succesvol af. Wayne McLaren, David McLean en Dick Hammer waren ten tijde van de opnames voor de Marlboroadvertenties kettingrokers en stierven alle drie aan longkanker.

Marlborosigaretten werden daarna spottend cowboy killers genoemd, en diverse antirookcampagnes richten zich sindsdien op het cowboythema…

Met dank aan Historianet

Foto: Getty Images

 

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT