Onlangs werd het weer eens bevestigd: mannen vervuilen meer dan vrouwen. Ze eten meer vlees (vaker en grotere porties, logisch, ze zijn vaak groter), rijden meer auto, steken de barbecue vaker aan, roken meer, enzovoorts. Hoe gezonder je eet, hoe minder je het milieu – of het klimaat – belast. En de Schijf van Vijf is niet stoer.
Geen zorgtaak
Patrick Wessels, een jonge ‘consumentenpsycholoog’ (www.consumentenpsycholoog.nl) heeft zich verdiept in de vraag waarom mannen meer vervuilen. Dat komt, zegt hij gebaseerd op psychologisch onderzoek, voor een deel omdat milieuvriendelijkheid wordt geassocieerd met vrouwelijkheid. ‘Mannen hebben het idee dat zij als meer vrouwelijk worden gezien, wanneer ze een contract voor groene energie afsluiten, actief afval recyclen of omwille van het milieu minder vlees eten.’ Bovendien heeft milieuvriendelijkheid te maken met zorg om de planeet, en (ouderwetse) mannen vinden zorgen iets voor vrouwen.
Om het allemaal nog confronterender te maken: mannen hechten meer aan de manier waarop ze overkomen dan vrouwen. Milieuvriendelijkheid is niet stoer, dus dat levert imagoschade op.
Elektrische auto
Wessels vestigt zijn hoop op de opkomst van de elektrische auto, die liefst een mannelijk imago moet krijgen, door hem te adverteren op een stoere manier. Uit onderzoek bleek dat dat voor de elektrische BMW i3 werkte. De Tesla model S is ook ‘mannelijk’ in de markt is gezet (alleen al door de prijs). Nou de Schijf van Vijf nog.
Gelukkig hechten wij wijze Falderianen van boven de 50 sowieso minder aan haantjesgedrag dan jongere mannen, dus wij zetten de kliko zonder imagoschade buiten en pakken ook weleens de (race)fiets. Maar dat is niet gebaseerd op onderzoek.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.