Maar liefst 25 procent van de Nederlanders tussen de vijftig en 65 jaar heeft moeite om digitaal mee te komen. Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van het niet-medische hulpplatform Beep for Help, een periodiek onderzoek onder 1.061 Nederlanders tussen de vijftig en 65 jaar, uitgevoerd door Panelwizard. Voor een deel van de ouderen heeft het gebrek aan digitale vaardigheden verstrekkende gevolgen, zo zegt 7% dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.
Vooral vrouwelijke vijftigplussers hebben het zwaar. Maar liefst dertig procent van hen zegt het namelijk lastig te vinden om het huidige tempo van digitalisering bij te benen, tegenover slechts negentien procent van alle mannelijke respondenten.
“Van rekeningen betalen tot verzekeringen afsluiten; veel dingen kunnen tegenwoordig alleen nog maar digitaal”, zegt Margreth van Kuijl, People Manager bij Beep for Help. “Wij merken dat steeds meer ouderen het lastig vinden om bij te blijven met de nieuwste digitale ontwikkelingen. Het is aan ons, de jongere generaties, om hen daarbij te helpen en ervoor te zorgen dat zij niet letterlijk en figuurlijk aan de zijlijn van het digitale speelveld komen te staan.”
Helpende hand
Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte van de vijftigplussers digitaal niet kan meekomen, klopt slechts vijf procent van hen bij technologische vragen aan bij familie en/of vrienden. Opvallend genoeg vragen vrouwelijke respondenten veel vaker om hulp bij bijvoorbeeld internetbankieren en problemen met hun laptop of smartphone dan hun mannelijke tegenhangers: zeven tegenover slechts drie procent. Desondanks zegt slechts zes procent van alle respondenten in het dagelijks leven digitaal afhankelijk te zijn van anderen. Van Kuijl: “Je bent als persoon nooit te oud om te leren. Juist door nieuwe dingen te leren, blijf je als oudere verbonden met de wereld om je heen. Zoals het onderzoek al laat zien, leidt hulp inschakelen niet direct tot afhankelijkheid van anderen. Je kunt als oudere niet alle trends volgen, maar door interesse te tonen en te leunen op de digitale kennis van de jonge(re) generaties blijf je langer vitaal en zelfredzaam.”
Verbonden
De digitalisering van onze samenleving maakt het leven van ouderen ook gemakkelijker, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 55 procent van de ondervraagden zegt dankzij de opkomst van smartphones en social media meer contact te hebben met familie en vrienden.
Volgens een achtste van hen is de kwaliteit van het contact over diezelfde periode echter wel afgenomen. Van Kuijl: “Door social media en onze smartphones staan we constant in contact met elkaar. Echter, merken wij dat er niets boven échte verbinding gaat en hoe belangrijk menselijk contact is. Probeer daarom ook tijd vrij te maken om fysiek langs te gaan voor een goed gesprek of een kopje koffie. En als je daar zelf af en toe geen tijd voor hebt, helpen wij graag een handje mee.”
Over Beep for Help
Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers aan elkaar. Voor meer informatie, bekijk de website: https://beepforhelp.nl/