Waarom zou je in de tweede helft van je leven opeens voor Mazda kiezen?
Beetje rare suggestieve vraag dit. Want waarom zou je al in de eerste helft van je leven niet in een Mazda hebben gereden? Misschien heb je wel als kind in dit Japanse merk vanaf de achterbank de wereld aan je voorbij zien trekken. Want al in de jaren zeventig beheersten modellen als de 323 en de 626 het straatbeeld. Toegegeven er is sindsdien wel het nodige gebeurd. Laten we zeggen dat het merk evenredig is meegegroeid met de toename van de welvaart. Een jaartje of veertig geleden zou de journalistiek de Mazda hebben omschreven als typisch middenklassermerk. Tegenwoordig schurken de auto’s, net zoals bijvoorbeeld Volvo en Alfa Romeo, tegen de premium merken aan. Herinner jij je dat meisje nog uit de brugklas dat een veel te zware schooltas meezeulde en altijd haar huiswerk maakte en dus goede cijfers haalde? Oh ja, ze had dan waarschijnlijk ook een beugel en ze bloosde bij elke zin die ze uitsprak. Dat meisje, dat werd nooit als eerste gevraagd tijdens schoolfeestjes. Maar nu kom je haar tegen op een reünie en is ze uitgegroeid tot een werkelijk prachtige vrouw. Snap je nu wat we bedoelen als we het hebben over de ontwikkeling die Mazda heeft doorgemaakt?
Vroeger is vroeger, we leven nu, vertel eens wat meer over de CX-30.
Laten we toch nog even verder gaan met dat verhaal van dat lelijk eendje dat uitgroeide tot de mooiste vrouw van de reünie. In haar geval oogde ze mooi in al haar eenvoud. Zo is het ook met de CX-30. Van de enorme grille voor tot de slanke achterlichten is het design strak en stijlvol. De auto is werkelijk niet op nodeloze franje te betrappen. De belijning oogt zo sober als een schilderij van Rietveld. De kunststoffen rand aan de onderkant van de auto zorgt vervolgens voor de juiste welkome onderbreking, waardoor het totaalontwerp niet saai, maar juist spannend blijft.
De Mazda CX-30 van alle kanten belicht
Been there, done that’. Wij vijftig-plussers hebben al veel gezien en gedaan in het leven. Met de buitenkant zal het dan wel snor zitten, maar kan het interieur onze toets der kritiek weerstaan?
We horen het al. De lat ligt hoog. Maar ook binnen zal de CX-30 aan de wensen voldoen. Het interieur voelt gewoon premium en strak aan. Het is allemaal goed georganiseerd, comfortabel en verzekert je lang mee te gaan. Om maar een voorbeeld te noemen, het head-up display is zoals bij veel hedendaagse modellen geen glaasje op het dashboard, maar wordt – net als in een Stealth-jachtbommenwerper op de voorruit geprojecteerd. De monitor in het midden van het dashboard is swipe-free. Een verademing wat ons betreft. Dat swipen is maar levensgevaarlijk, je ogen dwalen af van het verkeer. Bovendien hangt ons ook nog eens een beschamende tocht naar onze (klein)kids boven het hoofd: ‘Jongen, kun jij mij even uitleggen hoe dat nu werkt, dat schuiven?’ Geef ons maar zo’n robuuste knop, die nu in het midden van de CX-30 is geplaatst. De bediening van de elektronica is zo echt een fluitje van een cent.
En als we de stramme rugtest doen?
De auto zit heerlijk. De stoelen omarmen je als het ware. Ook bij het instappen hoeven we niet echt bang te zijn voor een protesterende rug. De Mazda CX-30 is gepositioneerd tussen de SUV’s van Mazda, de CX-3 en de CX-5. Het is een echt poldermodel dus. Die hoge, en dus makkelijke instap is er nog steeds.
Tenslotte, hoe pensioen-proof is deze CX-30?
Heb je niet al te veel pensioenbreuken op je naam, en heb je wellicht nog her en der een lijfrentepolis verzilverd, dan zou de CX-30 best wel eens binnen je budget kunnen passen. De vanaf prijs voor deze auto schommelt rond de dertig mille. Wij reden in de 2.0 liter e-Skyactiv X (benzine)motor. Goed voor zo’n 186 pk en met genoeg trekkracht om een caravan over de Brennerpas te sleuren. Daarnaast is de auto heerlijk zuinig, zo’n 1 op 15 tot 18 is zeker haalbaar. Bovendien biedt Mazda al heel veel in het instapmodel. Denk aan LED-verlichting, DAB Plus-radio en navigatie. Ook de riedel aan veiligheidsystemen is omvangrijk, zoals automatische noodremsysteem, de dodehoek-verklikker en de radar die obstakels bij het achteruit rijden in de gaten houdt. En dan hebben wij het nog niet eens gehad over de verkeersbordherkenning (100 km!), de adaptive cruise control en heel handig: de grootlicht-assistent.
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina