Tech & wheels

Tech & wheels

Mazda CX-5: Vakantiegevoel achter het stuur

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer hoeft te bumperkleven of een baseballpetje draagt. In deze ‘AfterMidlife-APK' de Mazda CX-5 als vakantieauto.

Vakantieauto? Is dit niet een beetje te beperkte beoordeling voor een auto die vrijwel dagelijks wordt gebruikt?

Nee, integendeel? Kijk om je heen in de forenzenfile. Wat is het dagelijks beeld? Inderdaad, één persoon achter het stuur in een verder lege auto. Zeeën van ruimte die onbenut zijn. Hoe dat komt? Omdat de meeste auto’s worden gekocht met het oog op de vakantie. Dus dat en vrouw en kinderen, plus ladingen aan bagage in een keer kunnen worden meegenomen.

Inderdaad, maar onze kinderen zijn toch allang de deur uit?

Dacht dachten wij ook. Maar, en wellicht zullen jullie dat ook herkennen, opeens wilden onze drie volwassen kinderen ook mee. Op wintersportvakantie. Eerlijk is eerlijk, hun enthousiasme werd ook nog eens vergroot, omdat wij hen aanboden alles voor hen te betalen. Daarom wreven wij in onze handen toen een Mazda CX-5 onze reisgenoot mocht zijn. Onze kinderen beoordelen normaal gesproken een auto zo ongeveer als een trein of bus. Als het maar rijdt. Maar opvallend, ze begonnen zelf spontaan met de opmerking dat ze deze auto zo mooi vinden. Voor hen echt een unicum. Bij doorvragen bleek dat ze het design hooglijk waardeerden. En, inderdaad, de stoere open grille, lange neus, smalle streep van Led-verlichting aan de voorkant. Stuk voor stuk opvallende details, waardoor deze SUV al menig design-prijs in de wacht sleepte. Van binnen bood de auto meer dan voldoende ruimte aan vader, moeder en drie volwassen kinderen. Net zo, belangrijk, ook de wintersportbagage voor vijf personen kon makkelijk worden gestald in de bagageruimte. Zicht door de achteruitkijkspiegel was toen niet meer mogelijk, maar de twee buitenspiegels compenseerden voldoende. Meest belangrijk, we hoefden geen bagage te stallen op voor- en achterbank. Iets dat het reis- en zitcomfort onderweg aanzienlijk verhoogde.

Hoe verliep de rit concreet?

Met de CX-5 reden we naar het Oostenrijkse Tirol. Dit resulteerde in vooral een lange rit over de Duitse Autobahn en als toetje een mix van berg- en plattenlandweggetjes. Op de Autobahn ervaarden we traditioneel veel files door wegopbrekingen. Maar het venijn school vooral in de staart, over sliertige plattelandsweggetjes, waar het uiterste werd gevraagd van mens en mobiel. Maar, opvallend,  na een dag lang reizen stapten we toch redelijk ontspannen uit. De zeer plezierige 2.0 liter Skyactive-G benzinemotor, die maar liefst 165 paardenkrachten in beweging zette, de makkelijk bedienbare elektronische systemen en de zeer prettig zittende stoelen speelden hier zeker een grote rol in.

'Onze' Mazda CX-5 op weg naar Tirol

Goede stoelen en de motor? Er is toch meer nodig om echt ontspannen aan te komen?  

Inderdaad, deze zaken schuilen vaak in de details. Mazda is bij uitstek een merk dat veel oog heeft voor ogenschijnlijke kleine onderdelen van de auto.  Nog niet zo lang geleden vestigden ze bijvoorbeeld in een reclamecampagne de aandacht op hun gaspedaal. Dit reageert met 0,2 seconden vertraging. Dat is zo miniem, dat je het niet bewust merkt. Maar onbewust maakt het wel degelijk verschil, blijkt uit onderzoek. Zo krijgt je lichaam de tijd om je spieren aan te spannen, zodat optrekken altijd vloeiend voelt. Andere voorbeelden in het interieur, zijn het gebruik van materialen, zacht op plekken waar het hoort, robuust op andere plaatsen en de intuïtieve bediening van alle knoppen en schakelaars. Dit is mede te danken aan de keuze voor hele simpele, logische symbolen die uitleg verschaffen. Displays en lettertypes die allemaal hetzelfde zijn vormgegeven. Wie achter het stuur zit, merkt het. Je vindt deze knoppen en schakelaars blindelings, zonder te worden afgeleid van de weg. Kortom, ben je toe aan een nieuwe (vakantie)auto? Zet Mazda, wat ons betreft, in elk geval in je top-drie.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT