Tech & wheels

Tech & wheels

Nieuwe IONIQ 5: absolute stekkertop

De beste elektrische auto’s van dit moment? Waar die vandaan komen? Uit Korea? IONIQ 5 opent ons de ogen.

Korea? De beste auto’s? Hallo, hoe serieus moet ik deze test nemen

 Hoho, eerst lezen, dan oordelen. Wat is er aan de hand? Korea is bij ons meestal in het nieuws als die dikke gekkie, Kim Jong-un, weer eens hoogstpersoonlijk een enge raket afvuurt. Maar wij hebben hier in Nederland nauwelijks focus wat er gebeurt bij de Zuiderbuur van deze dictator. Elke keer als daar iets goeds vandaan komt, zijn we weer verrast. Of het nu gaat om de fantastische Netflix-serie Squid Games, de grote Oscarwinnaar van 2020, Parasite, of de wereldberoemde popgroep BTS.

Sorry, we hebben het over auto’s toch?

Ah, ongeduldig: we gaan ons punt maken. Hyundai’s en Kia’s behoren tot een vast onderdeel van ons straatmeubilair. Maar écht begerenswaardig hebben we die nooit gevonden? Met dat idee zijn we simpelweg niet opgeroeid. Ooit iemand gesproken die in zijn jeugd een poster van de Hyundai Pony op zijn kamer had? Nee, wij leerden dat we voor kwaliteit vooral in Duitsland moesten zijn. Daarna wenden we eraan dat ook Japan best goede auto’s maakt. En toen mochten we rijden in de IONIQ 5. De schellen vielen ons van de ogen.

IONIQ? Waar kennen we die naam van?

Oh, je bent niet alleen ongeduldig maar ook een autokenner. Inderdaad. Hyundai introduceerde al een aantal jaar geleden de IONIQ 3. Maar in vergelijking met deze opvolger, was dat destijds een vale kraai. Onlangs maakte Hyundai dan ook bekend deze auto niet meer te produceren.

Is de IONIQ 5 van buiten niet iets te wild voor mij?

Ben je gek. Je kunt nog lang genoeg met je incontinentieluier achter de geraniums zitten. Deze auto kun je gerust hebben. Bovendien, de buitenkant ademt niet alleen maar toekomstige tijd uit. Sommige delen lijken juist uit de tijd gekomen dat je nog danste op muziek van Duran Duran. Inderdaad, uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. De puntjes tussen de achterlichten ogen als een verwijzing naar het begin van het digitale tijdperk. Vóór, naast de luchtroosters, zien we motieven die zomaar van de hand van Mondriaan hadden kunnen komen.

En de binnenkant? Dat lijkt wel een loungeclub?

Ja, prachtig toch. Helemaal bij de tijd. Stel je voor dat je een bruin cafe zou binnenstappen, dat wil je toch niet. Het interieur is nagenoeg geheel bedekt met zachte materialen. Het stuur lijkt alsof het op zijn kop is geplaatst, met de platte zijde boven. Dit voelt in het begin raar, maar went snel en het manoeuvreren met de auto wordt er niet minder om. Op het dashboard staan maar liefst twee monitoren naast elkaar, die toegang bieden tot alle moderne functionaliteiten die je als automobilist maar kunt wensen. Heel bijzonder is de dodehoek-bescherming. Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer, toont een camera op het scherm achter het stuur het verkeer naast ons.

Kan ik er ook mee op vakantie?

Klinkt hier de actieradius angst? Snappen we hoor. Met de meeste hedendaagse elektrische auto’s moet je een geduldig mens zijn richting je zomerhuis aan de Costa Blanca en veel stops aan de oplader inlassen. De IONIQ 5 met een 58 kWh-batterij biedt een actieradius van 384 kilometer. Maar goed, jij met je ongeduldige inborst kunt beter de versie kiezen met een 73 kWh-batterij. Dan hoef je met een actieradius van 481 kilometer op de heenweg pas in Luxemburg weer aan de paal. Overigens zorgt deze IONIQ er ook weer voor dat je supersnel bent opgeladen. Maar in jouw geval is het wellicht toch nog beter je vakantie pas in het naseizoen te plannen. Dan wacht je deze zomer op de versie van dit model met een batterijpakket van 77,4 kWh. Ga ervan uit dat die zomaar meer dan 500 kilometer rijplezier geeft. Absoluut top of the bill en made in Zuid-Korea. Blijft wennen, nietwaar.

Verkrijgbaar vanaf 43.500 euro. 

Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT