Tech & wheels

Tech & wheels

Nieuwe Nissan Juke Hybrid: gul in vormgeving, gierig aan de pomp

De nieuwe Nissan Juke Hybrid houdt van uitersten. De auto is net zo opvallend in de grijze forenzenfile als dat hij vrekkig is aan de pomp, bleek tijdens onze AfterMidlife APK.

Voordat je een heel betoog gaat houden over deze Nissan Juke? Past de auto sowieso bij mij? Hij oogt zo anders dan de modellen die in de straat staan?

Volg je toevallig de Omroep MAX-serie ‘We zijn er bijna’? Je weet wel, waar een colonne bejaarde Nederlanders met hun sleurhut door Europa trekken? Hoewel de warme Mediterrane kleuren de overhand zouden moeten hebben, voelt elke TV-uitzending vooral grijs. Grijzen mensen, grijze bezigheden, grijze gesprekken en grijze auto’s. Nee, een Nissan Juke zie je dan nooit op je TV-scherm voorbij rijden. De auto zou onmiddellijk de Omroep Max-serie veranderen van een zwart-wit foto in een kleurrijke Picasso. Meest onderscheidende van dit model is het kenmerkende aflopende dak en de neus vóór. Chromen sierelementen omlijsten de grille, daarnaast staan als reptielenogen de LED-verlichting. De bilpartij heeft de omvang van een gespierde ballerina, waarbij de langwerpige horizontale verlichting de heupen accentueren.

Inderdaad, ik kan nog lang genoeg incontinent in mijn rolstoel zitten. Maar waarom zou ik nu opeens kiezen voor hybride, ik kan toch ook gewoon een brandstofversie nemen?

Zeker een goed pensioen dat je deze vraagt stelt? Er zijn heel wat mensen, waar de rimpel steeds dieper wordt, elke keer als ze de benzinepomp bezoeken. Die brandstofprijzen vliegen gierend uit de bocht. Hybride rijden betekent dat je geen actieradiusangst hoeft te hebben als je naar een leuk vakantieadresje tuft aan de Costa Brava, terwijl je tegelijkertijd zo zuinigjes rijdt, dat een Belg hier de gierigheid van een Nederlander bevestigt ziet.

Want hoe werkt dat dan met deze hybridemotor? Is dat ingewikkeld in deze Nissan Juke, afwisselend elektrisch en brandstof rijden?

Je zou het niemand aanraden om het zelf te moeten doen. Maar de auto regelt alles zelf. Wegrijden is altijd elektrisch, daarna zit er een onzichtbaar dirigentje op je schouder die jou het werk uit handen neemt. Met zijn stokje wijst hij aan wie nu onder de motorkap aan de slag gaat. De ene keer de verbrandingsmotor, de andere keer zijn elektrische broertje, afhankelijk van het vermogen dat beschikbaar is. Wisselingen van motor zijn zijdezacht, je merkt er niets van. Op het dashboard kun je zien welke motorische knecht voor je aan het werkt is. In de middenconsole zit een knopje voor de zogenaamde e-pedal drive. Hiermee hoef je je rem niet te gebruiken en vermindert de auto, als je het gaspedaal loslaat, vliegensvlug snelheid. Dit zorgt er ook nog eens voor dat stroom sneller wordt opgeladen en je vaker elektrisch, dus zuiniger rijdt. Volgens Nissan-cijfers zou deze Nissan Hybrid zo’n twintig procent aan brandstof besparen.

Klinkt goed. Het oog wil echter ook wat.

Maak je geen zorgen: van binnen is het een designfeestje, waarbij vooral de ronde vormen bij de speakers en de pook in het midden eyecatchers zijn. Over speakers gesprokers: hadden we al verteld dat zich in de hoofdsteunen een aantal Bose-exemplaren bevinden?Weet je hoe je hoe overigens aan de buitenkant de Nissan Juke Hybrid in een oogopslag kan herkennen? Aan de grote, zwarte strip net boven de grille. Een designgeintje van het Japanse merk: hoe meer de auto op elektriciteit kan rijden, hoe groter dit zwarte oppervlak op de neus. Binnenkort verschijnt de Nissan Ariya op de Nederlandse wegen. Die rijdt volledig op stroom en kent een volledig zwarte voorzijde.

Bij goed pensioen deze dan maar doen?

Een nieuwe auto is altijd een rib uit je lijf. De Juke Hybrid wordt deze zomer in de showroom verwacht en is leverbaar vanaf 33.040 euro. Neem je zijn handgeschakelde 1.0 liter benzine drinkende broertje, dan betaal je voor de hybride-uitvoering ongeveer zo’n 2.400 euro meer. Maar het is net als met zonnepanelen, de winst zit in het langere termijngebruik. De rekenmeesters onder ons weten dan wel voor welke variant ze zouden moeten kiezen.

Falder is de grootste 50+-site voor mannen. Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

 

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT