De Opel Astra en voorloper Kadett, zijn er voor ons gevoel al zo ongeveer op deze wereld sinds de uitvinding van wiel. Wat verklaart het succes van de auto?
Vooral omdat het een auto is, die zo typisch aansluit bij onze oer-Hollandse mentaliteit: ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. ‘Een Opel Astra kocht je nooit om te shinen en te patsen. Een Opel Astra kocht je om te laten zien, dat je lekker in je vel zit. Deze Duitser stond altijd voordegelijkheid, betrouwbaarheid ende juiste aantrekkelijke symmetrische looks. Maar van overcompensatie was geen sprake. Een nieuwe Astra vertelde de buren dat je gemakkelijk deze puike nieuwe auto kan betalen, maar dat je je kinderen daarnaast ook nog wil laten studeren. Kortom, het was vooral een verstandige keuze. De Astra zou je nooit teleurstellen, maar ook nooit verbluffen.
Draagt de nieuwe Opel Astra ook het ‘doe-maar-gewoon’-gen in zich?
Tijden veranderen, iedereen wil tegenwoordig shinen, met dank ook aan de sociale media. Wat dat betreft is de nieuwe Astra een breuk met het verleden, heeft alle bescheidenheid van zich afgegooid en is op de wereld gebracht juist om meer kleur te geven aan de grijze forenzenfile. Meest opvallend is de nieuwe neus, die we al kennen van de Mokka-e. Slim, verwierf Cleopatra hiermee ook niet eeuwige roem? Opel noemt dit ontwerp het Vizor-scherm. De koplampen in de grille staan ver uit elkaar. Volgens Opel verzonken als in een vizier.
Van binnen hopelijk dan wel een beetje gewoontjes?
Sorry, we zijn het tijdperk gepasseerd dat boven de vijftig automatisch betekende dat je een hoed en een wandelstok aanschafte als voorbereiding op een grauwe, oude dag. ‘Boven de vijftig’ klinkt tegenwoordig zoiets als ‘boven de dertig’. Deze zesde generatie van de Opel Astra sluit binnen bij deze behoefte aan en maakt van het leven een feestje. Het interieur oogt mooi, modern en zelfs onderscheidend. Twee beeldschermen zijn visueel met elkaar verbonden door een zwarte band. Je bepaalt zelf wat prioriteit heeft op deze monitoren. En nee, je hoeft echt niet aan je (klein)zoon te vragen of hij dit voor je kan instellen. De bediening is allemaal heel gebruiksvriendelijk. Ook aan onze ruggen, die helaas veel meer protesteren dan vroeger, is gedacht. Binnen het Opel-concern lopen misschien wel de beste rugspecialisten van Duitsland, waardoor het merk zich profileert met stoelen van extreem goede kwaliteit. Ook deze Opel Astra zorgt ervoor dat de rug alle comfort krijgt, die je als bestuurder maar kunt wensen.
Ik maak mij steeds meer zorgen om de toekomst van mijn kids. Ik zou graag elektrisch willen rijden. Kan dat?
De Astra blijft een auto voor de massa. Daarom is deze leverbaar met benzine-, diesel-, hybride- en volledig elektrische motoren. Wie geheel op stroom wil rijden, moet echter nog even geduld betrachten tot 2023. Wij reden echter in de hybride-versie en kunnen deze van harte aanbevelen. Zodra de elektrische motor het overneemt, was de auto heerlijk stil, in combinatie met opvallend sportief en prettig aanvoelend weggedrag. Volgens Opel kan de hybride-versie zo’n 60 km op stekkerbrandstof toeren. Wie weinig tijd heeft om te laden, moeten rekenen op een verbruik van zo’n 6 liter op 100 kilometer.
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
De Opel Astra (benzine) is verkrijgbaar vanaf € 29.599 euro. De hybride versie is zo’n zes mille duurder.