Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden twee weken de Nissan Juke.
Als jochie viel ik als een blok voor bepaalde automodellen, soms was dit niet te beredeneren. Dat heb ik ook bij de Nissan Juke. Hebben anderen dat ook?
Herken je jezelf hierin? Dat je opeens smoorverliefd was op dat meisje dat voor je in de schoolbanken zat? Als je, heel nuchtertjes de feiten op een rij zette, dan paste ze niet in jouw perfecte plaatje. Ze sliste een beetje, had rood haar én de gave om precies een opmerking te plaatsen op het verkeerde moment. Dan toch, als ze jou aankijkt, met haar groen/grijze ogen, dan voel je de verlegenheid op je wangen zichtbaar worden en verslappen de knieën. Zoiets kun je ook overkomen met de Nissan Juke. Toen de eerste versie een jaar of tien geleden op de markt kwam, schreeuwde de autopers moord en brand. Hij was te klein, te krap, stuurde oncomfortabel en had te weinig bagageruimte. Toch werden bijna 1 miljoen consumenten als door de bliksem getroffen bij de aanblik van deze auto. Dus als jij toch een van diegenen bent, die viel voor de eerste generatie Juke, dan ben je niet echt de enige.
Heeft de meest recente generatie van de Juke de bezwaren van destijds ondervangen?
Hoho, niet meteen zo rationeel. Zoals we destijds al stelden, de Nissan Juke is een gevoelsauto. Dat heeft vooral met zijn uiterlijk te maken. Herinner je je nog de eerst versie: moet die uitpuilende koplampen vóór? Dat was destijds al een eyecatcher ten opzichte van de grijze middelmaat in de forensenfile. De huidige versie van de Juke, alweer op de markt sinds 2019 heeft dezelfde uitstraling. Meest onderscheidende zijn het aflopende dak en de neus vóór. Chromen sierelementen omlijsten de grille, daarnaast staan als reptielenogen de LED-verlichting. De bilpartij heeft de omvang van een gespierde ballerina, waarbij de langwerpige horizontale verlichting de heupen accentueren. Ook binnen is het een designfeestje, waarbij vooral de ronde vormen bij de speakers en de pook in het midden eyecatchers zijn. Over speakers gesprokers: hadden we al verteld dat zich in de hoofdsteunen een aantal Bose-exemplaren bevinden?
Past de Juke wel bij een vijftigplusser?
Goed, als je besluit na je vijftigste geen stappen meer te maken met je uiterlijk, dan zou de auto iets te wild voor je kunnen zijn. Maar als je een onderscheidende levensstijl omarmt, en waarom niet, dan biedt deze auto precies datgene wat je uitstraling versterkt.
Graag nu toch even de praktische kant van het verhaal: biedt de Juke voldoende comfort bij de levensfase waarin ik me nu bevind?
We noemen als eerste het voordeel van de hoge instap. Helaas is ons lichaam steeds minder die tempel van vroeger. Een dergelijke hoge zit zorgt in elk geval ervoor dat de wat strammere rug niet gaat protesteren. Ten opzichte van de vorige generatie is de zitruimte achter toegenomen. Net genoeg om nu twee volwassenen plaats te bieden, maar ruim genoeg om een paar (klein)kinderen in te kunnen vervoeren. Achter biedt de bagageruimte zo’n 400 liter. Zijn de kids de deur uit, dan heb je voldoende opbergcapaciteit voor je vakantiebagage. De stoelen vóór zitten heerlijk. Met de elektronica is het even oefenen, maar went snel. Ben je opa, dan hoef je in elk geval geen beroep te doen op je altijd gamende kleinkind, om je wegwijs te maken. Sterker nog, heel veel doet de Juke gewoon zelf. Rechts op het stuur prijkt de button met een blauw icoontje. Dit staat voor de intelligent Cruise Control. Druk je deze in, dan denkt en reageert de auto voor jou. De Juke houdt afstand bij voorgangers en stuurt lichtjes mee bij een kromming van de weg.
Bij goed pensioen deze dan maar doen?
De Nissan Juke biedt twee motoruitvoeringen: bestuurders met een wat sportievere rijstijl zullen waarschijnlijk voor de handgeschakelde zesversnellingsbak kiezen. Wil je de auto het werk laten doen, dan staat de automatische variant met zeven versnellingen tot je beschikking. Prijzen starten bij zo’n 26.000 euro. Wij reden zelf in de N-Connecta versie, die tevens de meest rijke standaarduitvoering kent. Daarvoor geldt een aanvangsprijskaartje dat zo’n drie mille hoger ligt. Toegegeven, het zijn tarieven die je niet dagelijks uitgeeft, maar ach, pluk de dag.
Falder is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina