Op vakantie met een Opel Vivaro? Nogal ongewoontjes. Hoe komen jullie daaraan?
Goede vraag. Eigenlijk testen wij alleen personenauto’s. Maar bij Opel Nederland vonden ze het geen verkeerde gedachte, dat wij voor onze trip ook een keer gebruik zouden maken van een Vivaro. Normaal gesproken het werkpaard van ZZP’ers, die niet lullen maar poetsen. Maar Opel wilde ons luxe paarden laten ervaren, dat juist mannen die een flink aantal uur per dag letterlijk de handen uit de mouwen steken, meteen konden uitblazen, zodra ze in hun Vivaro stapten,
Waar ging jullie trip eigenlijk naartoe?
Naar de Mont Ventoux, de Kale Berg, legendarisch, in de Provence. Een rit hemelsbreed van zo’n 1100 kilometer, bij elkaar zo’n twaalf uur rijden, zo schatten wij in. Eerder deden wij hetzelfde traject met een personenauto. Daarvoor moesten we deze optuigen met twee dragers: één achterop en één op het dak, die elk twee fietsen bevatten. De laadruimte moest tot elke vierkante centimeter worden benut om al onze uitrusting op te bergen. Daarnaast waren we op de achterbank gedoemd om pootje te vrijen vanwege de beperkte zitruimte.
Hoe werkt dat in zo’n busje?
Wij vroegen om een Vivaro met dubbele cabine: twee banken en een afgescheiden laadruimte. Die was echter niet beschikbaar. We kregen een Combi-uitvoering mee. Normaal met drie banken, ideaal voor personenvervoer. Voor ons was de derde zetel verwijderd, waardoor een gigantische laadruimte ontstond. Genoeg voor vier rechtopstaande racefietsen, met daartussen al onze bagage. Voor- en achterbank boden beide genoeg ruimte voor elk drie personen. Terwijl we elk met twee personen maar hoefden plaats te nemen. Dus tel uit je bewegingsvrijheid. Nee, we hebben geen minuut het pootje vrijen gemist.
Onze wielerbagage die ruimschoots paste in de Opel Vivaro.
Hoe zit het met de technologie?
ZZP’ende klusjesmannen met ook nog eens met een eigen kantoor? Ze zijn op één hand te tellen. Als elk werkbusjes zo is ingericht als deze Vivaro, dan snappen we het wel. De multifunctionele passagiersbank verandert de Vivaro in een mobiel kantoor. Het draaibare tafeltje tussen de bestuurder en voorpassagier blijkt een handige ondergrond voor een laptop of een schrijfblok. Ook tref je vrijwel alle elektronica die in een reguliere personenauto aanwezig is. Inclusief een weergave in je voorruit hoe hard je rijdt en routenavigatie.
Hoe verliep de reis zelf?
We reden op de eerste dag van het Pinksterweekend. Ook de Fransen zelf hadden een bonne vacance voor de boeg. Kortom, een vrijbrief om zomaar een filefuik in te rijden. Dat gebeurde ook. Vooral tussen Lyon en Valence kregen we het zwaar te verduren en kostte dit traject ons ettelijk uren meer reistijd. Opvallend echter: na een reis van vijftien uur stapten we fris uit de auto. Eveneens opvallend: onder de laadklep school een dieselmotor met de dorst van een vastende kluizenaar. Slechts een keer bijtanken was voldoende om de Vivaro aan de voet van de Mont Ventoux te parkeren, in Bedoin voor de kenners. Dat we dag daarna op de fiets de top wisten te bedwingen is een avontuur dat we op een ander moment op deze side zullen vertellen. Maar dat de rit met de Opel Vivaro ons opmerkelijk weinig energie kostte, zal zeker hebben bijgedragen aan deze succesvolle prestatie.
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.