Tech & wheels

Tech & wheels

Renault Arkana: Franse inhaalslag

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer zo nodig bumper kleeft of een baseballpetje draagt. In deze ‘AfterMidlife-APK': de Renault Arkana.

Staat daar een Renault? Het lijkt wel een BMW!

Ja, wij komen nog uit de tijd, dat BMW-rijders halve fascisten waren. Wij reden Frans en dat was natuurlijk een statement. Als Citroën zeg maar Groen Links was, dan was Renault toch zeker D66. Geheel in stijl zetten wij dan in onze voitures koers naar La Douce France. Jakkeren over de autobahn was niets voor ons.  Geen Autobahn-krieg, maar lekker ontspannen slingeren over de route Departementales. Maar toegegeven, deze bijzondere Renault heeft datzelfde carrosserieboogje als de BMW X6, het allereerste model dat deze excentrieke looks bezat.

Eh, welke looks?

Officieel valt de Arkana in het coupé-SUV segment. Dus hoog op de poten (vinden wij fijn), maar met onder meer een sportief aflopende daklijn. Oké, theoretisch heb je dan minder ruimte achterin, maar de kids zijn toch al (bijna) het huis uit. Een ideale aftermidlife APK-auto was de Renault Captur, waarmee de Arkana niet toevallig veel van zijn technische basis deelt. Echter, de Arkana is wel zo’n 35 centimeter lánger. Dat geeft deze bolide actuur meer charisma, of zoals de Amerikanen zeggen: curb appeal. Niet onbelangrijk, want ook de seniore man wil zichzelf soms extra prononceren, dus hebben wij ook niet voor niets een rode broek aan, met daaronder van die Hugo de Jonge-schoenen. De Arkana trok onderweg dus – wij hadden een gele in de zogeheten RS-styling – opvallend veel bekijks. Ook van jongere dames!

Fijn, maar hij zal wel duur zijn dan?

Dat valt bijzonder mee. De instapper, die al fraai is aangekleed, heb voor je rond de 32-mille. Met (véél) meer toeters en bellen, zit je op 37 mille. Heel on-Frans vonden wij de zetels. Normaal zijn dat heerlijke (reis)fauteuils, nu zaten wij strak in een kuipje, omringd door carbon-elementjes en stikseltjes. Het maakte ons tien jaar jonger. Echt. Ooit is onderzocht, dat materiële goederen nauwelijks gelukkiger maken. Behalve auto’s. Daarvan word en blijf je happy. Deze Arkana koop je dan ook niet. Je beloont jezelf met deze Arkana. En de uitgave is gemakkelijk te verantwoorden bij je achterban.

De Arkana ziet er gespierd uit, maakt hij dat ook waar?

Gedeeltelijk. Onder de motorkap treffen wij een hybride aandrijflijn van 143 PK. Opvallend is dat dit nog een klassieke hybride is, dus zónder stekker. Geen probleem, wij reden zonder veel moeite nog steeds 1 op 20, overigens ook het officiële verbruikscijfer van Renault.  Die 143 PK lijkt wellicht wat schamel voor een Coupé-SUV (Mercedes & BMW pompen veel meer steroïden in hun motoren), maar het is precies goed. Voornamelijk omdat deze krachtbron lekker licht is. Dat maakt de Arkana heerlijk kwiek. Ook slim is, dat Renault de vooras een sportief karakter gaf en dat de achteras meer bedoeld is voor comfort. Dat komt het stuurkarakter zeer ten goede. Met name in krappere steden.

Veel auto’s zijn net rijdende iPads. Wij willen nog ouderwetse knoppen!

Dat komt goed uit, want de climate control kent gewoon een fysiek cluster en ook op het stuur vind je tal van toetsen. Trés Renault is natuurlijk weer de volume-regeling op een satellietje bij de stuurkolom. Het went snel en dat geldt ook voor het multi-mediasysteem, dat aan het modern verticale 9.3 inch display hangt. Je kan bijvoorbeeld de Top 2000 vanaf je smartphone via Android Auto of Apple Car in de Arkana afspelen, maar vlieg vooral zelf door alle (handzame) menu’s. Een middagje en je weet alles.

Conclusie?

Wij kunnen het waarderen dat Renault vol op het creatieve orgel ging, maar er ook nog in slaagde om deze Arkana fijn te laten rijden (met automaat, dat spreekt). Verder zijn wij te spreken over de bijna granieten Duitse bouwkwaliteit. Noem het een Franse inhaalslag.

Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT