Tijdreizen in de bios
INCEPTION. INTERSTELLAR. TENET. Voor een beetje 50-plusser is het alle zeilen bijzetten voor de films van Christopher Nolan.
Ik ging twee weken terug in mijn eentje naar TENET. Ik zag een autoachtervolging die zowel voor- als achteruit in de tijd plaatsvond. Kogels werden niet afgevuurd, maar gingen terug in het vuurwapen. Mensen liepen achteruit in tijd in gevecht met mensen die vooruit gingen en dus het einde al wisten. Of andersom. Christopher Nolan is een tijdgoochelaar. Mij duizelde het. Gisteren ging ik een tweede keer naar TENET en nam ter ondersteuning 2 zonen mee. Electronic kids, gepokt en gemazeld in future games, binair tot in de haarvaten en voor films met tijdgehussel draaien ze hun hand niet om. Om de jongens in de stemming te brengen liep ik liep achterwaarts de bioscoop binnen en zei tegen de caissière dat ik net bij het binnenkomen al had betaald. Ze kon er niet om lachen. De zonen zeiden: ‘We gaan ons toch niet hoeven schamen straks, pa?’
Wat kon me gebeuren met 1 zoon links en 1 zoon rechts. Omdat de bioscoop voor 30% was gevuld (met dank aan corona) kon ik gedurende de film naar hartenlust vragen stellen.
Als ik de tijd niet snapte wendde ik me tot de linkerzoon. ‘Reizen we nu weer achteruit in de tijd, Tris?’ ‘Dit is weer vooruit pa.’ En naar rechts voor vragen over personages. ‘Tom, wie is potvolkoffie deze man ook alweer?’ ‘Dat is dezelfde man maar in een ander tijdgewricht. We zitten nu weer even in een temporele tangbeweging.’
‘Oh, goed om te weten Tom, dankjewel.’
Een zee van ruimte in coronatijd
Het is trouwens een feest in tijden van corona naar de bioscoop te gaan. Links, voor, rechts en achter is een zee aan vrije stoelen. Je kunt je jas overal neergooien en je benen naar links en rechts uitstrekken. Hardop met elkaar praten – ik zei het al – is ook geen probleem.
Alleen het geluid in de bioscoop (toch al een dingetje bij Nolan, vooral de orgaanverschuivende bastonen) is door het ontbreken van voldoende menselijke geluiddempers snoei- en snoeihard. Vingers in de oren is natuurlijk geen gezicht voor de enige 50-plusser in de bioscoop. Maar ik heb zonder master in de natuurkunde en experimentele thermodynamica nu toch zeker 50% van TENET begrepen.