Nee, vieze hotelkamers, geluidsoverlast en ongedierte voeren de lijst aan van grootste hotelergernissen. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Columbus Travel en Plus Magazine onder ruim 1.800 Nederlandse reizigers. De resultaten onthullen niet alleen de top tien van irritaties, maar ook opvallende verschillen in verwachtingen tussen leeftijdsgroepen.
Top 10 grootste hotelirritaties
- Viezigheid (49,7%)
Hygiëne staat met stip op één. Van plakkerige vloeren tot beddengoed dat naar vorige gasten ruikt: vieze hotelkamers, badkamers en beddengoed veroorzaken de meeste ergernis.
- Gehorige of slecht geïsoleerde kamers (36,6%)
Geluidsoverlast van buren, gangen of verkeer bederft voor velen de nachtrust. Van tikkende hakken op de gang tot een buurman die hardop series kijkt: gehorigheid is een grote bron van irritatie.
- Ongedierte (34,8%)
Ruim een derde van de respondenten noemt kakkerlakken, muizen en andere ongewenste gasten als grootste bron van ergernis. Jonge reizigers blijken hier extra gevoelig voor.
- Slecht werkende douches (25,2%)
Voor een kwart van de Nederlandse reizigers vormt een gebrekkige douche een grote irritatiebron, met een koude straal, lekkages of een slecht functionerende douchekop als belangrijkste oorzaak.
- Ramen die niet open kunnen (21,4%)
Frisse lucht is onmisbaar. Hotels met ramen die niet open kunnen, scoren slecht bij gasten.
- Geen of slecht uitzicht (21,3%)
Geen of slecht uitzicht is voor veel hotelgasten een teleurstelling en hoort bij de grootste dompers.
- Problemen met airconditioning (14,9%)
Een kapotte, luidruchtige of niet instelbare airco kan een verblijf flink verpesten. Vooral in warme klimaten zien gasten een goed functionerende airco als onmisbaar.
- Misleidende hotelafbeeldingen (13,3%)
Overbewerkte foto’s die de werkelijkheid niet weerspiegelen zorgen voor frustratie en negatieve reviews.
- Karig ontbijtbuffet (13%)
Een minimaal ontbijt stelt gasten teleur die uitkijken naar een uitgebreide start van de dag. Kwaliteit en variatie worden daarbij vaak genoemd als aandachtspunten.
- Kamer kan niet (goed) verduisterd worden (12%)
Gordijnen die onvoldoende verduisteren zijn funest voor een goede nachtrust, maar komen nog vaak voor.
Opvallende verschillen per leeftijdsgroep
Hoewel hygiëne voor alle leeftijdsgroepen de grootste irritatie is, blijken de belangrijkste ergernissen per leeftijdsgroep te verschillen.
Jongeren onder de twintig missen vaker extra beddengoed, terwijl geluidsoverlast een groter probleem is voor zeventigplussers.
Voor twintigers is ongedierte een belangrijk punt, terwijl dertigers het meeste waarde hechten aan een goed functionerende douche.