Wheels

Wheels

é-Incarnatie Opel Corsa

Opel Crosa-e
Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Dit zijn zes vragen die je als 50-plusser in elk geval moet stellen over de Opel Corsa-e.

Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden twee weken de Opel Corsa-e.

Als jong jochie was ik al gek op auto’s. Ik herinner me dat Opel het straatbeeld beheerste. Maar de Corsa was toch minder opvallend. Kan ik op mijn geheugenflarden vertrouwen?

Je geheugen laat je niet in de steek. Opel was vooral de Kadett, de Kapitän, de Rekord, Ascona en Commadore. De Corsa kwam een stukje later, om exact te zijn, in 1982, maar mag zich zeker tot de Opel-grootheden noemen. Inmiddels zijn er al meer dan veertien miljoen van verkocht en zijn we zes generaties verder. De Corsa was altijd de auto’s voor leuke stelletjes die nog geen kinderen hadden. Voor vrijgezellen natuurlijk ook. Bij ons in de straat hadden we Henk. Niet welbespraakt. Ook niet een van de pientersten. Henk werkte op de houtzagerij. Had waarschijnlijk een bescheiden salaris, maar woonde nog bij zijn moeder thuis, dus zijn spaarbankboekje werd wel steeds zwaarder. Van zijn geld kocht hij een Corsa GSI. De raceuitvoering van destijds de kleinste Opel. Met deze auto dacht Henk in het dagelijkse leven te kunnen compenseren, wat hij aan verbale kwaliteiten miste. Destijds lieten zich ook heel wat pensionado’s vervoeren door de Corsa. Dat snappen we: redelijk pensioen, de best betaalbare auto van Opel. Ja, de dealer zag de vijtigplusser graag de showroom binnenstappen.

Zo maakten we in de jaren '80 kennis met de Opel Corsa

Opel Corsa eerste generatie

Is de huidige elektrische uitvoering van de Opel Corsa ook de ideale auto voor een vijftigplusser?

Laat dit vooropstaan: dè vijftigplusser bestaat niet. Wie graag met zijn kleinkinderen leuke uitstapjes maakt, wordt prima bediend door de Corsa. De achterstoelen bieden genoeg ruimte voor de kindervoetjes, terwijl oma vóór de kadetjes met pindakaas smeert. Wie met vrouwlief een lekker fietsweekendje nar Drenthe gaat, heeft aan de laadruimte meer dan voldoende om de bagage mee te nemen. Overigens moeten de fietsen dan wel in Drenthe worden gehuurd. Zoals heel veel andere elektrische auto’s kan de Corsa geen rek met twee stroomfietsen torsen. Vanzelfsprekend is de elektrische Corsa ook geen caravantrekker of kilometervreter. Maar, zoals reeds gezegd, de vijftigplusser bestaat niet. Dus genoeg mensen in de leeftijdscategorie boven de vijftig voor wie deze Corsa wel naadloos in het leven past.

Bij een goed pensioen, deze dan maar doen?

Oké, er zijn heel wat mogelijkheden om nog goedkoper te rijden. Maar kies je voor een elektrische auto (zie volgende vraag), dan behoort de Opel Corsa-e, tot de aller- allervoordeligste elektrische auto’s van dit moment. Voor iets meer dan 30.000 euro mag je je al de rechtmatige eigenaar noemen. Ga je privé rijden met jouw elektrische Opel? Dan is het goed om te weten dat je hiervoor geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast betaal je evenmin BPM, omdat de Opel geen CO2 uitstoot. Ook het onderhoud van een elektrische auto is voordeliger, omdat deze minder onderdelen bevat die periodiek vervangen moeten worden. Opladen is veel goedkoper dan het tanken van brandstof. Heb je thuis zonnepanelen, dan kun je wellicht zelfs gratis elektrisch rijden.

Ik weet het niet hoor, dat elektrische rijden: je kunt maar een paar honderd kilometer rijden, en dan moet je zomaar onderweg een paar uur wachten voordat de auto weer is opgeladen.

Oei, dat je boven de vijftig bent, is nog geen excuus om niet op de hoogte te blijven. De oordelen in jouw vraag passen vooral bij de eerste generatie elektrische auto’s die op de Nederlandse markt kwam. Je vergelijkt je eerste mobieltje toch ook niet met het exemplaar dat je nu bezit? De Corsa biedt officieel zo’n 330 aan stroomkilometers. In de praktijk gaat daar wel een aantal kilometers af, maar die fietsbestemming in Drenthe haal je heus wel. Wel raden we je aan te kiezen voor een driefaselader. Dat kost je wel zo’n duizend euro meer dan de instapprijs. Maar anders heb je de beschikking over een éénfaselaser, waarbij het laden en bereik een stuik beperkter is. Dankzij de elektrische aandrijving rijdt de Corsa overigens heerlijk. De auto is wendbaar en regenereert. Dat wil zeggen dat hij zo stevig afremt, de mate kun je zelf instellen, dat je nauwelijks het rempedaal hoeft te bedienen. De Corsa trekt vlot genoeg op om de kleinkids op de achterbank te doen grijnzen. Maar accelereert ook weer niet zo wild, dat de buikinhoud van het prille nageslacht opeens door het interieur klotst. De topsnelheid bedraagt zo’n 150 kilometer per uur. Dat is leuk voor de statistieken met een huidige maximumsnelheid die Nederland op dit moment kent.

Moet mijn (klein)kind mij de elektronische bediening uitleggen?

Wie de Opel Kadett nog herinnert van zijn ouders, valt nu van zin stoel af, wat deze Corsa allemaal te bieden heeft. Het technologiepakket is zo groot dat dit gerust vergeleken kan worden met modellen uit hogere marktsegmenten. Meest opvallend: de Corsa heeft Matrix-verlichting, waardoor die altijd groot licht kan voeren, zonder de tegenligger te verblinden. Daarnaast biedt deze Opel-telg frontcamera, die verkeersborden detecteert en de geldende maximumsnelheid aangeeft. Wat te denken van de zogenaamde Forward Collision Alert, die voetgangers- en fietsers herkent en de Adaptive Speed Control, die automatisch de afstand met de voorligger aanpast. Zijn deze systemen moeilijk om te bedienen? Nee, vaak handelt de Corsa dit zelf af. Hooguit hoeft jij een paar gebruiksvriendelijke handelingen te verrichten. In elk geval hoef jij je kleinkind niet ermee te belasten. Die kan lekker doorgaan met gamen.

Falder is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT