Wheels

Wheels

APK voor 50+: Peugeot e-2008, vervulling van een jongensdroom

Peugeot 2008
Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom beoordelen we auto’s volgens de Falder 50plus-APK. Dit keer de Peugeot e-2008

Is de Peugeot e-2008 de invulling van een jongensdroom?

Jongensdromen zijn mooi. Het leuke van je vijftigste, en daarna, is dat je dan voldoende geld, tijd of wijsheid hebt, om deze dromen ook werkelijkheid te laten worden. Wat betreft Peugeot, ja, over dit merk had ik zeker jongensdromen. Voor onze eerste wintersportreis zoefde en zweefde ik eind jaren zeventig destijds met drie vrienden in een majestueuze Peugeot 604 naar Zwitserland. Een van hen zijn vader zat in het directieteam van Akzo. Hij leende ons voor een lange week zijn directeursauto uit (wat een vertrouwen destijds in vier jochies van achttien, zonder veel rijervaring, die destijds ook nog eens bekend stonden als feestbeesten). Ik trouwde in de jaren tachtig in een Peugeot 404. Mijn eigen trotse bezit, een oldtimer al destijds. Helaas kon de 404 die dag zijn taak maar voor een klein deel volbrengen, vanwege een kokende motor. Maar mijn oogappel in die tijd was de Peugeot 205. In 1983 geintroduceerd en ik was er meteen verliefd op. En die liefde deelde ik met vele anderen.  Het ging destijds niet zo goed met het Peugeot-concern en de 205 bleek de reddende engel. De auto werd twee keer wereldkampioen Rally en won twee keer Parijs-Dakar. Hij zou de best verkochte auto in Frankrijk en de meest geëxporteerde Franse auto ooit worden. Meer dan 100.000 (!) zijn er in totaal in ons land verkocht. Maar geen van die exemplaren kwam ooit als nieuw exemplaar in mijn handen terecht. De prijs was destijds veel te hoog. Laat staan voor de 205 GTI, een waar gifkikkertje en helemaal mijn lieveling. Overigens was de nieuwprijs voor elke auto voor mij te hoog, ik was destijds beginnend leraartje. Maar nu, na 12 ambachten (en gelukkig geen 13 ongelukken) rijd ik in de nieuwe e2008, voor mij de reincarnatie van de 205 en inderdaad de invulling van een jongensdroom.

Genoeg geleuter over vroeger, vertel eindelijk wat meer over de e-2008

Sorry hoor, maar dit wil ik toch nog even kwijt over die fameuze 205. Een uit de categorie ‘wist-u-datje’:  Om het 210-jarig bestaan van Peugeot te vieren én de 205 GTI te eren, gaat Peugeot de 205 GTI’s compleet als nieuw maken. Dit wordt gedaan door de afdeling ‘heritage’. Resterende 205’s auto’s worden gestript en weer opgebouwd. Auto’s die klaar zijn, krijgen een officieel certificaat. Ook bestaat vanaf volgend jaar zelfs de mogelijkheid om zelf een 205 GTI aan te leveren voor restauratie.

Maar waarom is de e-2008 de reïncarnatie van de 205?

Om misverstanden te voorkomen: Peugeot heeft ook nog de 208 in het gamma. En eigenlijk komt dit model hier meer voor in aanmerking. Maar, die dichterlijke vrijheid eigenen we ons toe, de ruimere 2008 mag ook wat ons betreft deze eretitel dragen. De auto maakt uiterlijk net zoveel indruk als destijds de 205. Hij is stoer en mooi. Vooral opvallend zijn de leeuwenklauwen die nu vrijwel elk model sieren in achter zijn ingebed in een fraaie zwarte balk. Voor doet in de categorie ‘stoere kenmerken’, de grote grille een forse duit in het zakje. Ook de flanken zijn door het fraaie lijnenspel een lust voor het oog. Binnen wordt deze vormgeving gepast voorgezet. Meest opvallend is het zeshoekige pilotenstuur, waarmee sportief sturend elke rotonde een feestje wordt. Achter dit stuur is een iets hoger geplaatst dashboard waarbij, notabene in 3D, de rijprestaties mooi worden weergegeven. In het midden het infotainmentscherm, met daarin alle informatie die wenselijk is. Toegegeven, soms is het even zoeken, maar je hebt geen hulp van je kleinkind nodig om dit te kunnen bedienen. Bovendien, daaronder prijkt een aantal pianotoetsen (ja echt) die je razendsnel het juiste rijgerecht uit de digitale menukaart voorschotelen.

En als we de stramme rugtest doen?

De auto zit heerlijk. Dankzij de hoge instap is er weinig gevaar dat de stijve rug gaat protesteren. Franse auto’s staan erom bekend dat ze zijdezacht rijden. Dat is bij deze e2008 ook het geval. Verkeersdrempels en andere obstakels worden door de Peugeot met genoeg comfort overbrugd.

En dat elektrisch rijden? Zal ik op mijn leeftijd nog overschakelen naar zoiets nieuws?

Ben je nog een maagd als het gaat om elektrisch rijden? Dan is ons advies: duik snel onder de elektrische lakens en laat je verwennen. Want elektrisch rijden is heerlijk. Dat geldt voor vrijwel elk e-model. De auto’s trekken snel op, reageren soepeltjes op het gaspedaal en maken nauwelijks lawaai. De e2008 heft ook nog eens een euvel op dat de beginnende elektrieke vehikels wel hadden: de accu’s maken de auto snel veel zwaarder, wat je vooral tijdens de bochten voelt. Dar heeft de e2008 nauwelijks last van. Deze Peugeot heeft een actieradius  van iets meer dan 300km. Het 3D-scherm in het dashboard laat haarfijn zien hoeveel stroom je nog ter beschikking hebt. Wie kiest voor de eco-stand in de middenconsole komt het verst. Zeker ook wie dit combineert door de pook in de B-stand te zetten. Zo regeneert de 2008 extra stroom tijdens het remmen. Reken met thuisstroom op zo’n acht à negen uur oplaadtijd voor een volle accu, via de snellader op een klein uurtje. Ook vermeldenswaardig is de Peugeot-app. Daar vind je haarfijn alle oplaadpalen in je buurt. Je kunt zelfs je route inplannen langs de beschikbare oplaadpunten. Dat was in de tijd van de 205 nog onvoorstelbaar. De Peugeot e2008 is verkrijgbaar vanaf 40.930 euro.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT