Wheels

Wheels

Nieuwe Falder 50plus-APK: Alfa Romeo Stelvio, zo bellissimo

Stelvio
Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom beoordelen we auto’s volgens de Falder 50plus-APK. Dit keer de Alfa Romeo Stelvio.

Leuk al die autotesten. Maar wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder de 50plus-APK. We testen de auto op die zaken die wij belangrijk vinden op onze leeftijd. We reden twee weken de Alfa Romeo Stelvio.

Heeft deze Stelvio de ‘schaapjes op het droge’ -uitstraling?

Deze vraag bevestigend antwoorden is simpelweg de Stelvio te kort doen. Het merk Alfa Romeo wekt bij ons altijd al associaties op die tot ver teruggaan tot in de jaren zestig. Wellicht het toppunt van de Italiaanse romantiek. Denk aan Riva-boten op Lago di Maggiore, Gina Lollobrigida nippend aan een Martini-on-the-rocks tijdens het Rimini-filmfestival. En natuurlijk aan de Rally van Monte Carlo, waar Italiaanse merken als Lancia en Alfa Romeo destijds heroïsche successen behaalden. Wij zijn niet de enigen. Menig autoliefhebber hield zijn hart vast toen het legendarische Alfa Romeo in 2017 een SUV-versie aankondigde. Simpel gezegd, SUV’s zijn in verhouding met sportieve modellen toch niet anders dan koekblikken op wielen. Totdat de Stelvio aan de buitenwereld werd getoond. Alfa Romeo bewees in een klap het ongelijk van al de SUV-sceptici: deze soort auto’s kunnen dus wel degelijk een sieraad voor het oog zijn. De Stelvio is ‘by far’ de mooiste SUV die op onze wegen rondrijdt. Dus, nee, deze auto heeft niet de ‘schaapjes op het droge’-uitstraling. Dit suggereert dat je aan het kalme einde van een lang arbeidzaam bestaan staat. Dat is zeker niet het geval met de Stelvio: met deze Alfa sta je midden in het leven en oogt alsof je op de toppen van kunnen bent.

Alfa Romeo Stelvio

Stelvio

Bij een goed pensioen, deze dan maar doen?

Ja, je moet wel in je privé-holding een mooie pensioenbedrag hebben opgebouwd, wil je in de Stelvio gaan rijden. Wij bewogen ons voort in de 2.0l vierwiel aangedreven-versie, in de zogenaamde Super uitvoering. Kies je hiervoor, dan moet je het bedrag van welgeteld 68.823 euro bij de dealer neertellen. Tel daarbij op een gemiddeld verbruik van 1 op 10. Dat is voor een auto als deze heel netjes. Maar vergelijk dat met wat tegenwoordig hybride-modellen bieden (bij gemiddeld verbruik zo’n 1 op 20), dan vergt dat toch weer meer van het huishoudpotje. Maar ach, wat ons betreft zijn dit nu eenmaal de kosten die je moet maken, wil je boven een middle-of-the-road bestaan uitstijgen.

Wij deden ook de stramme rugtest

De auto zit oké. Stoelen in Duitse of Franse premium-modellen bieden wat meer verstelmogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk, hoe vaak gebruik je de massagefunctie nu echt, als deze in de zitting tot je beschikking staat? Elke dag kaviaar gaat ook vervelen. Gedurende de tijd dat we doorbrachten achter het stuur, protesteerde onze toch niet in topconditie verkerende rug niet of nauwelijks. Bovendien, de Stelvio is en blijft een SUV. Dankzij de hoge positie blijft uitstappen een fluitje van een cent.

interieur

Stelvio interieur

Moet mijn kleinkind mij de elektronische bediening uitleggen?

Nee, zeker niet. Je hoeft niet eerst een pilotenopleiding te volgen om deze cockpit te bedienen. In vergelijking wat Tesla biedt is dit navigatiescherm een stukje kleiner, maar haalt simpelweg ruime voldoendes in bedieningsgemak. Veel belangrijker is de styling in deze Stelvio. Prachtige ronde klokjes en ventilatieroosters. Prettig bedienbare flippers achter het stuur. Veel fraai leer en soft plastic. In het midden een korte, goed in de hand liggende pook voor de automatische versnellingen. Kortom, sfeer en uitstraling zijn visuele bevestigingen dat je onderdeel bent van een wereld, waar stijl en klasse de boventoon voeren.

Overwintermogelijkheden?

Als je dat van plan bent, kies dan alsjeblieft niet voor massabestemmingen zoals de Costa Brava. Wendt de neus naar de stijlvolle Italiaanse Riviera of, inderdaad de meer zonzekerheid biedende Amalfi-kust bij Napels. Dat zijn de legendarische en fraaie plekken waar deze auto goed bij past. Wij raden aan onderweg, mits deze niet is ondergesneeuwd, de route over de Stelvio-pas te kiezen. Zet daar de knop in de middenconsole op D, schakel de versnellingsbak over naar manueel en geef gas. Hoor hoe de uitlaten brullen en geniet hoe de auto zich vastgrijpt in de spaghetti-bochten, alsof het een sportieve sedan betreft, in plaats van een hoge SUV.  Dit is het ultieme moment dat je beseft waarom Alfa Romeo koos voor deze modelnaam. De Stelvio is niet alleen de mooiste SUV op de weg, maar ook de best sturende.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT