Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden twee weken de hybride Jeep Compass.
Jeep? Dat merk is voor mij net zo onlosmakelijk verbonden met de Tweede Wereldoorlog als Popeye met zijn spinazie. Toch zijn wij te jong om de oorlog te hebben meegemaakt. Vreemd toch?
Maar wij keken wel naar MASH. Met de onvergetelijke karakters als ‘Hot Lips’, ‘Major Frank Burns’ en ‘korporaal Walter Eugene ‘Radar’. Nog iets jonger? Dan was je wellicht fan van Band of Brothers? Of Saving Private Ryan. Of een andere oorlogsfilm. Welke generatie dan ook, de oer-versie van Willy staat op ons netvlies gebrand. In allerlei gedaanten dankzij Hollywood: alleskunner, avonturier, beschermengel, racebolide of vrachtauto, ambulancebroeder, vrijheidsstrijder.
Maar waarom zo deze inleiding?
Omdat wij met dit merk verstrikt raken tussen droom en daad. Want wij leven in een land waar wij maar 100 mogen rijden, waar wij denken dat een heuvel een heuse berg is, waar de brandstofprijs rond de twee euro schommelt en waar een straat met klinkers al wordt gezien als een pittig wegdek. Dus met welke reden zou een afstammeling van de Willy hier in Nederland rondrijden? Dat is net zo’n exoot als een rinoceros op de Veluwe.
Hoho, zijn wij op onze leeftijd enige vorm van romantiek vergeten?
Nee, zeker niet. We willen best gevoed worden in onze dromen. Toegegeven, wat dat betreft worden we met de Jeep Compass op onze wenken bediend. Grootste verwijzing naar het roemruchte verleden is de grille, die tradiiotneel is verdeeld in zeven luchtgaten. Bovendien zijn er de Easter Eggs.
Uhh, paaseieren?
`Nee, niet te verwarren met de eieren die je elke Pasen voor je (klein)kinderen verstopt. Bij Jeep zijn ‘Easter Eggs’ unieke, kleine designelementen in elk model, die verwijzen naar het verleden of naar unieke eigenschappen. Overeenkomst met paaseieren is dat deze zijn verstopt op vaak moeilijk vindbare plekken. Wij doen niet aan spoilers, dus wij noemen niet de exacte locaties. Maar in onze Compass vonden we bijvoorbeeld een hagedis (heeft altijd tractie), een Amerikaanse vlag, de afbeelding van de oer-Willy tot zelfs morsecodes van zand, sneeuw en rivieren.
Leuk. Maar van romantiek kunnen we niet leven. Zo’n Jeep is toch een vreselijke benzineslurper?
Onze Jeep Compass in elk geval niet. Dit is te danken aan zijn hybride aandrijflijn. Onderhuids schuilt een 1,3-liter benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Tegelijkertijd drijft een elektromotor de achterwielen aan. Het opladen van de accu duurt ongeveer anderhalf uur, goed voor ongeveer zo’n veertig kilometer op stroom. Jeep meldt een gemiddelde verbruik, volgens de officiële test (WLTP), van ongeveer zo’n 2 liter op de 100 km. Hierbij moeten we wel de kanttekening plaatsen, dat een en ander afhankelijk van je rijgedrag en je bereidheid om de dorst van de auto ook te lessen met elektriciteit.
Graag nog even verder over de praktische kant van het leven: biedt de Compass voldoende comfort bij de levensfase waarin ik me nu bevind?
De Jeep Compass is onlangs opnieuw gerestyled. De auto oogt van binnen prachtig minimalistisch, met in het midden een grote monitor. Voordat we daarover verder gaan. Nog belangrijker vinden we het voordeel van de hoge instap. Helaas is ons lichaam steeds minder die tempel van vroeger. Een dergelijke hoge zit zorgt in elk geval ervoor dat de wat strammere rug niet gaat protesteren. Achter biedt de bagageruimte zo’n 420 liter. De stoelen vóór zijn zeker niet te kort, zitten heerlijk. Wat de monitor betreft: ben je opa, dan hoef je in elk geval geen beroep te doen op je altijd gamende kleinkind, om je wegwijs te maken. Onder de monitor schuilt een aantal sneltoetsen, dat je snel de weg doet vinden in het online systeem. Daarnaast doet de Compass heel veel dingen zelf. We noemen verkeersbordherkenning, noodremassistentie en highway-assist, waardoor de auto netjes binnen de lijnen blijft en zijn snelheid aanpast aan de voorganger.
Bij goed pensioen deze dan maar doen?
Prijzen starten bij zo’n 34.000 euro. Wij reden zelf de zogenaamde 4xe-versie, zoals Jeep de hybride-variant aanduidt. Deze begint bij 39.900 euro. Toegegeven, voor de aankoop van een auto zoals deze, moet je een prachtige carrière maken (of achter de rug hebben), net een erfenis hebben ontvangen, of je bedrijf voor een goede prijs van de hand hebben gedaan. Maar is dat het geval, realiseer je, je bent al over de helft van je leven. Trek daar de tijd achter een rollator nog af. Jeep more and worry less. Pluk de dag.
Falder is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina