De Polestar 1 is als een prachtig fotomodel, dat tóch nog een keer langs de plastisch chirurg is gegaan, om ook nog die paar kraaienpootjes weg te werken. Sta je voor de Polestar 1, dan valt je op hoe vaak bij andere auto’s zwarte naden hinderlijk het design onderbreken. Bij de Polestar ontbreken bij de buiten- en binnenspiegel zelfs de randen. Al met al geeft de auto je het gevoel, dat je een blik in de toekomst wordt gegund. Als automerken zich zo inwikkelen, dan willen wij nog wel een tijdje blijven doorleven.
Polestar=Volvo
Voor de mindere autokenners onder ons: Polestar is eigenlijk Volvo, zoals Lexus eigenlijk Toyota is en DS Citroën. Volvo gaat in de toekomst onder deze naam een hele reeks van sportieve modellen uitbrengen, waarbij ze alle overeenkomen dat ze elektrisch zijn.
Benzinebroertje
Om het iets ingewikkelder te maken, ook deze Polestar heeft een elektromotor, maar werkt onderhuids wel samen met een broertje dat alleen maar benzine drinkt. Iets dat wij in zijn geheel geen punt vonden. Want dankzij de combinatie van deze twee, kun je maximaal zo’n zevenhonderd kilometer overbruggen. Zoiets noem je dus een hybride, inderdaad. En ja, er zijn al heel wat hybrides op de markt. Het bijzondere aan deze Polestar 1 is, dat deze maar liefst 120 kilometer op stroom voortbeweegt, voordat de benzinemotor het overneemt.
In de nuchtere forensenpraktijk is dat ruim voldoende om de elektromotor al het werk te laten doen.
Luxe materialen
Het interieur sluit, letterlijk, naadloos aan bij het uiterlijk. Het oogt prachtig minimalistisch, overal om je heen zie je luxe materialen en de stoelen zitten heerlijk. Erg leuke gimmicks zijn het kruisvormige Polestar-logo in het glazen dak en een kristalglazen transmissiepook . Als het moet kun je de Polestar flink laten sprinten, van 0-100 in 4,2 seconden. Ondanks het forse gewicht, meer dan 2000 kilo, stuurt de auto heel soepeltjes door de bocht en voelt die aan alsof die aan het wegdek zit gekleefd.
Dat is leuk voor buitenlandse toertochtjes. In Nederland echter, met de huidige maximum snelheid bepalingen, ligt de nadruk vooral op comfortabel rijden. Ook daar toont de Polestar 1 zich van zijn beste kant. Zet de adaptive cruisecontrol aan en de auto doet het werk. Remt af als de voorganger vaart mindert en stuurt zelfs lichtjes mee in de bochten.
Kortom, de Polestar is zo’n auto die je jezelf eindelijk als mooi cadeau gunt, als beloning van een succesvolle carrière.
Vanaf 159.900 euro
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina