Wheels

Wheels

Renault Austral: slim tegen de stroom in

De nieuwe Renault is de slimme versie van jezelf. Hoe die dat doet? We testten dit tijdens onze AfterMidlife APK.

Ik dacht dat als ik nieuw koop, dit tegenwoordig wel een auto met stekker moet zijn?

Het is inderdaad zo, dat het ene na het andere elektrische model wordt aangekondigd. Maar voorlopig moet het gros van de Nederlandse autobezitter nog steeds naar de pomp om de dorst van zijn vehikel te lessen.

Dus het zal mijn tijd wel duren?

Haha, we wensen ieder een lang en mooi leven toe. Naarmate de jaren verstrijken zal het aantal volledig elektrische voertuigen aanzienlijk stijgen. Kans is groot dat je over een jaar of tien je nieuwe auto dan wel elektrisch zal zijn. Heb je echter een slecht pensioen en kun je hooguit denken aan een tweedehandsje, dan zul ook daarna nog wel een tijdje voor een auto met een conventionele brandstofmotor terecht kunnen.

Dus ik zou tegen die tijd ook een gebruikte Renault Austral kunnen kopen?

Die kans achten wij groot. Of Renault dan nog nieuwe Australs op de markt brengt, weten we niet. De Fransen zijn nogal grillig in hun modelbeleid. Neem de voorganger van de Austral, de Kadjar, die is na een generatie al van de markt gehaald vanwege gebrek aan commercieel succes.

Als ik het goed begrijp, is de Renault Austral dus niet elektrisch?

Uhhh, nee. Hij is nagenoeg niet elektrisch. Dat wil zeggen in de mild hybrid-versie waarin wij reden schuilt onderhuis een klein elektromotortje, dat grote broer benzinemotor (1.3l, 130pk) bijstaat als je even fors het gaspedaal indrukt. Maar is bijvoorbeeld je goed renderende levensverzekering tot een uitkering overgegaan, dan kun je ook een 200pk versie overwegen, met een extra grotere elektromotor. Beide versies zorgen er in elk geval voor, dat je minder vaak de gang richting de pomp hoeft te maken.

Dat klinkt technisch best ingewikkeld. Is dit zo’n auto waarvoor ik mijn zoon erbij moet halen, om de bediening te snappen?

Nee, de Austral is een beetje jij. Is vaak zelfs de betere versie van jou. Hij denkt voor je na en weet in een split second, zoals bijvoorbeeld bij het lane departure systeem, hoe te reageren. De commando’s die wel van jou afhankelijk zijn, zijn reuze makkelijk te doen. Hiervoor heb je in totaal één meter scherm tot je beschikking, waarvoor twee monitoren verantwoordelijk zijn. Die meteen achter het stuur is horizontaal gekanteld, het exemplaar links naast je verticaal. Het zijn de meest makkelijke bedienbare schermen die we ooit hebben ervaren. Alle functies zijn heel goed vindbaar, bovendien zijn ze razendsnel.

Ik ben bijna pensioen, dan wil ik met mijn vrouw vaak op stap. Kan ik met zo’n Austral ook op vakantie?

Dan is deze Renault voor je op maat gemaakt. Want wat een bergruimte heb je tot je beschikking. Voldoende om al je golfspulletjes en twee complete koffersets in op te bergen. Mocht je willen overwinteren aan de Costa Brava, en je wilt de Hollandse pot niet missen, dan kunnen daar nog eens een paar zakken aardappelen bij. Gaat de racefiets ook mee, dan schuif je de achterbank een stukje naar voren. Zelfs vóór tref je ongekend veel vakjes en laadjes, die bij elkaar 35l opberggemak garanderen. Oh ja, mocht toevallig de camping je eindbestemming zijn, dan is het 4Control-systeem ideaal. Dit is geen vierwielaandrijving, maar een systeem waarbij alle vier de wielen meesturen. Zo wordt de draaicirkel beperkt en kun je zomaar achterwaarts de sleurhut op plekken inparkeren, daar waar je vroeger dit met de hand moest doen. Op straffe van een rugblessure. Weet je wat trouwens ook prettig voor je rug is. De Renault Austral is formaatje SUV. Dus je bent verzekerd van een hoge instap en zit. Het lichaam is gewoon niet meer de goddelijke tempel van vroeger, daar hoef je je niet voor te schamen. Met de Austral koop je een stukje van deze tempel terug.

De Renault Austral is er vanaf 36.500 euro

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT