Wheels

Wheels

Verstappen de snelste, wij de zuinigste

Hoe verbruik je zo min mogelijk benzine? In de serie Aftermidlife APK probeerden wij zo lang mogelijk elektrisch te rijden met een hybride Ford: de Kuga PHEV.

Waarom zou ik eigenlijk kiezen voor een hybride auto?

Omdat deze op dit ogenblik het beste van beide werelden biedt. Stroom als het kan, maar actieradius omdat het moet.

Hoe doet de Ford Kuga PHEV dat?

Ken je ze nog: Wim Jonk en Dennis Bergkamp? Toen zij beiden bij Ajax speelden voelden zij elkaar naadloos aan en wist de een bijna intuïtief wanneer deze de bal moest spelen naar de ander. Een koningskoppel. Net zoals de elektromotor en de 2,5l benzine krachtbron die onder de motorkap van de Ford Kuga PHEV verscholen ligt. Automatisch neemt de een de taak van de ander over, als dit nodig is. Door dit samenspel is een verbruik van 1 op 83 mogelijk.

Als dit samenspel al zo goed werkt, waarom dan een wedstrijd om nóg zuiniger te rijden?

Het benzineverbruik van 1 op 83 is echt hypothetisch. Wie nooit stroom oplaadt via de stekker, rijdt alleen op benzine en zal zo bijvoorbeeld maximaal zeventien kilometertjes onder de wielen door laten glijden op één liter. Maar je kunt ook proberen zoveel mogelijk op stroom te rijden, waardoor het brandstofverbruik enorm daalt. De Kuga PHEV is theoretisch in staat zo’n 70 kilometer elektrisch te rijden, om vervolgens pas over te schakelen op reguliere brandstof. Wij reden een traject van zo’n anderhalf uur, waarna gekeken werd, welk team zo min mogelijk brandstof had verbruikt.

Hoe doe je dat dan?

Door nu eens een keer niet zo snel op te trekken, geen vrachtauto’s in te halen en bijtijds af te remmen bij stoplichten. Je kunt het ook omschrijven als een keer niet te jakkeren en te jagen over de weg, maar je gewoon relaxed voort te bewegen en te genieten van de wereld om je heen.

Is dit alles?

Nee, wij draaiden ook nog een keer de airco uit, die de nodige stroom verbruikt. Plus wij speelden met de zogenaamde EV-modus, in de middenconsole, alsof wij een volleerd pianospeler waren.

EV-modus? Zegt mij niets. Is dit iets met gamen of zo? Dan haal ik wel mijn kinderen erbij, die hebben er meer verstand van.

Nee hoor, hoeft niet. Het is heel eenvoudig. Druk je op de EV-modus, dan verschijnt er achter je stuur een schema, waar je exact de werking van je elektromotor kunt aflezen. Je kunt de auto bijvoorbeeld op ‘EV later’ instellen. Waarbij je de elektriciteit pas inschakelt op het moment dat je vindt dat je schoon mogelijk wilt rijden. Bijvoorbeeld in de stad of bij een school.

Hoe rijd je optimaal elektrisch met een hybride auto?

Hoe verging het jullie?

Eigenlijk heel goed. We reden relaxed zo’n negentig kilometer op de grote weg. Als we in de verte zagen, dat stoplichten op rood sprongen, remden we iets af, maar niet te hard. Een trucje, waardoor de elektromotor werd geactiveerd en deze de remenergie omzette in stroom. Het voelde goed, we deden het goed. Kortom, we dachten dat het wel heel vreemd moest lopen, wilden we niet tot overwinnaars worden gekroond.

En, werden jullie dat ook?

Helaas, we maakten een noodlottige vergissing. Per ongeluk schakelden wij de EV-laadcomponent in. Dan krijgt de Ford het bevel stroom op te laden voor later, hierdoor verbruikte de auto meer brandstof. De winnaar wist door heel slim te rijden over een traject van zo’n anderhalf uur, maar 0,3 liter te gebruiken. Wij een veelvoud daarvan en eindigden als laatste. De volgende keer beter, laten we het daar maar ophouden.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT