Wij van Falder, zijn al jarenlang betrokken bij autotests van nieuwe automodellen. Als vrienden een nieuwe auto aanschaffen, betrekken ze ons dan ook vaak in hun aankoopproces. Voor welk merk moet ik kiezen? ‘Mazda’, zo luidt dan vaak ons antwoord. Resultaat bij de toehoorder is dan vaak een verbaasd gezicht. Dat merk staat dan niet in hun top-drie lijstje. En inderdaad, Mazda vindt je dan ook niet veel terug in de top van lijstjes van best verkopende merken. Maar staar je daar niet blind op. Dit is duidelijk een gevalletje van ‘Onbekend maakt onbemind’. Wie eenmaal een Mazda heeft aangeschaft, is vaak fan voor het leven. In een onderzoek nog in dit jaar, door het vakblad Automotive, zijn de Mazda-kopers, van alle merken, het meest trouw. Van de mensen die een onbepaald aantal jaren geleden een nieuwe Mazda kochten, kocht afgelopen jaar maar liefst 83 procent weer een nieuw model van hetzelfde merk.
De Mazda CX-5 met onze vakantiebagage
Daarom wreven wij in onze handen toen, voor een verblijf in Frankrijk, een Mazda CX-5 onze reisgenoot mocht zijn. Voor vrouwlief, zeker geen autokenner, was het liefde op het eerste gezicht. Ze toonde zich aangenaam verrast over het design. En, inderdaad, de stoere open grille, lange neus, smalle streep van Led-verlichting aan de voorkant. Stuk voor stuk opvallende details, waardoor deze SUV al menig design-prijs in de wacht sleepte. Van binnen bood de auto meer dan voldoende ruimte, ook voor onze twee reisgenoten achterin. Net zo, belangrijk, ook de vakantiebagage voor vier personen kon makkelijk worden gestald in de ruimte achterin. We waren zelfs in staat, altijd plezierig, nog door onze achteruitkijkspiegel het verkeer te volgen.
De Mazda CX-5 onderweg
Met de CX-5 deden we drie streken aan: de Vogezen, Auvergne en de Opaalkust vlak onder Calais. Dit resulteerde in een mix van lange en korte ritten, over snelwegen, berg- en plattelandweggetjes. In combinatie met het bloedhete weer werd soms het uiterste gevraagd van mens en mobiel. Maar, opvallend, we stapten toch vaak redelijk ontspannen uit. De zeer plezierige dieselmotor, die maar liefst 150 paardenkrachten konden losmaken, de makkelijk bedienbare elektronische systemen en de zeer prettig zittende stoelen speelden hier zeker een grote rol in.
De Mazda CX-5 tijdens een van onze vakantiestops
Maar het geheim voor succes schuilt vaak in de details. Mazda is bij uitstek een merk dat veel oog heeft voor ogenschijnlijke kleine onderdelen van de auto. Afgelopen zomer vestigden ze bijvoorbeeld in een reclamecampagne de aandacht op hun gaspedaal. Dit reageert met 0,2 seconden vertraging. Dat is zo miniem, dat je het niet bewust merkt. Maar onbewust maakt het wel degelijk verschil, blijkt uit onderzoek. Zo krijgt je lichaam de tijd om je spieren aan te spannen, zodat optrekken altijd vloeiend voelt.
Andere voorbeelden in het interieur, zijn het gebruik van materialen, zacht op plekken waar het hoort, robuust op andere plaatsen en de intuïtieve bediening van alle knoppen en schakelaars. Dit is mede te danken aan de keuze voor hele simpele, logische symbolen die uitleg verschaffen. Displays en letterptypes die allemaal hetzelfde zijn vormgegeven. Wie achter het stuur zit, merkt het. Je vindt deze knoppen en schakelaars blindelings, zonder te worden afgeleid van de weg. Kortom, ben je toe aan een nieuwe (vakantie)auto? Zet Mazda, wat ons betreft, in elk geval in je top-drie.
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina