In het voorbeeld hierboven gaat het om een Lamborghini Countach uit 1976 die extra sexy wordt blijkbaar met een bikinimodel op de motorkap. In die jaren was het heel gebruikelijk om op autoshows mooie dames naast, op of in nieuwe automodellen te plaatsen. Hoe aantrekkelijker en bloter, hoe beter, zo redeneerden de marketeers en reclamemannen. Toen nog onbeschaamd en als pooiers op zoek naar gretige klanten. Uiteraard bijna altijd mannen.
Het inzetten van vrouwen in de autoverkoop is dus een lang bestaand fenomeen en heeft historische wortels. In de vroege dagen van de auto-industrie werd reclame vaak ontwikkeld op basis van de traditionele rolverdeling in de maatschappij. Het idee was dat het gebruik van aantrekkelijke vrouwen de aandacht zou trekken en de auto’s als een begeerd object zou presenteren.
Door vrouwen als modellen te gebruiken, probeerden adverteerders positieve associaties op te roepen. Ze wilden de indruk wekken dat het kopen van een bepaalde auto ook zou bijdragen aan een aantrekkelijke levensstijl.
Koop deze auto en de vrouwen zijn niet van je af te slaan, zoiets. Misschien dachten kopers wel dat de dame erbij ging als extraatje..
Adverteerders gingen er bovendien vanuit dat mannen de belangrijkste doelgroep waren voor auto’s, en het gebruik van aantrekkelijke vrouwen zou hun aandacht trekken en hun interesse in het product vergroten. En vrouwen, tja, die bepaalden uiteindelijk alleen de kleur van de nieuw te kopen auto, en daarmee hadden ze hun inbreng wel gehad.
Vrouwen en auto’s, dat is anno 2024 uiteraard een heel andere combi. Marketeers van toen zouden nu van seksisme en stereotypering worden beschuldigd. Veel automerken streven nu naar meer inclusieve en diverse marketingstrategieën. De auto-industrie evolueert en er is een groeiende erkenning van het belang van gendergelijkheid en diversiteit in reclame.